בעולם הערבי תוהים: לאיפה נעלם בשאר אסד? מאז שהחלה ההסלמה הדרמטית האחרונה בין ישראל לחיזבאללה נשמר המשטר הסורי – אחד מבעלי בריתו של נסראללה ומי שחייב לו במידה רבה את הישרדותו – ולא מתערב וכמעט ולא מתבטא בנוגע למצוקת ארגון הטרור השיעי בלבנון.

הדבר לא נעלם מעיניהם של רבים גורמים רבים בעולם הערבי, הן בקרב הציר התומך בחיזבאללה ובאיראן והן מקרב מתנגדיהם. אמיל חוקיים, מומחה ללבנון וסוריה היושב בבחריין, פרסם אתמול ציוץ ברשת X ובו הפנה את הגולשים להודעה שיצאה מארמון הנשיאות בדמשק בדבר שינויים בהרכב הממשלה הסורית וטען שאסד מנסה להסית את הקשב מהנעשה בלבנון כדי להסוות את העובדה שהוא בחר שלא לסייע לחיזבאללה.

חסן נסראללה נואם על רקע תמונתו של בשאר אסד (צילום: רויטרס)
חסן נסראללה נואם על רקע תמונתו של בשאר אסד (צילום: רויטרס)

"כשהוא היה בשעתו הקשה, עם מרד ומלחמת אזרחים שסיכנה את כסאו, חיזבאללה הגיע כדי לסייע ולהציל את אסד. חמשת אלפים לוחמים שלח אז הארגון השיעי לסוריה כדי להיאבק באופוזיציה למשטר", כתב המומחה, "כעת, כשחיזבאללה חוטף מכות שמעולם לא חטף כמותן מישראל, יש אפס התייחסות ברשתות התקשורת של המשטר. אסד גם מפחד מהישראלים וגם שמח שהפעם הוא נשאר מחוץ לקרבות. במקום זה הוא בוחר לפרסם הודעות על מינוי 'ממשלת פיוס שתקדם שלום ובנייה מחדש עבור כל הסורים'".

גורמים בלבנון: "ראש מערך הרקטות של חיזבאללה חוסל בדאחייה"
"לשמור ליום פקודה": המסר של איראן לחיזבאללה

גם פייסל אל-קסאם, עיתונאי ברשת הטלוויזיה הקטארית אל גז'ירה, צייץ וכתב בציניות ש"הפעם אסד למד את הלקח". "אם אסד היה מקשיב לעצות שנתנו לו כמה ממדינות המפרץ ב-2011, הוא לא היה מדרדר את סוריה למלחמה איומה שהרסה את המדינה", טען, "אבל הוא הקשיב אז לאיראן, ותראו עד כמה התוצאה הייתה הרת אסון.

"היום נראה שהוא למד את הלקח והקשיב לעצות מהמפרץ, ובעיקר לאלו שהגיעו אליו מתחילת המלחמה שייעצו לו לשתוק לגמרי ולא לפתוח את הפה בכלל, כדי למנוע מסוריה אסונות נוספים. והנה הוא אכן פעל לפי העצה ובלע את לשונו. הוא אפילו לא איפשר לסורים להתפלל למען עזה במסגדים ונמנע מלהוציא הודעת סולידריות אחת עם חיזבאללה, בעל בריתו שישראל כעת מוחצת יום ולילה, 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע".

תקיפה בדאחייה בביירות 24.9.24 (צילום: רויטרס)
תקיפה בדאחייה בביירות 24.9.24 (צילום: רויטרס)

ההסלמה בלחימה בין ישראל לחיזבאללה מעמידה את משטר אסד בעמדה לא פשוטה, ודאי נוכח העובדה שאחרי הסיוע שהעניקה לו במלחמת האזרחים איראן פועלת בשטח סוריה באופן כמעט חופשי ומנצלת בסיסים ושדות תעופה במדינה לצורך מאמץ החימוש של חיזבאללה. כתוצאה מכך, לא מעט פעמים המלחמה "זולגת" משטח לבנון לשטח סוריה, ועל פי פרסומים זרים ישראל פועלת פעמים רבות בשטח סוריה.

רק לאחרונה דווח כי ישראל ביצעה בשטח סוריה פעולה נועזת במיוחד, במסגרתה השמיד כוח קומנדו מיוחד מתקן חשאי לייצור טילים במאסיאף שבצפון-מערב המדינה. על פי דיווח באתר The War Zone ובכלי תקשורת מרכזיים נוספים בעולם, הפשיטה לא רק פגעה באופן משמעותי בתשתית הצבאית האיראנית בסוריה, אלא גם העבירה מסר נחרץ לטהרן בדבר יכולתו ונכונותו של צה"ל לפעול נגד מתקנים תת-קרקעיים מבוצרים באמצעות כוחות קרקע שאינם ניתנים להשמדה בתקיפה אווירית בלבד. הפעולה, שהתרחשה ב-9 בספטמבר, הובילה ל"מחיקתו" של המתקן הממוקם בסמיכות לגבול הלבנוני, כך על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס" המסתמך על מקורות אמריקאיים ומערביים בעילום שם. גורמים אלה מסרו כי מספר אנשים איבדו את חייהם באתר. המתקן, הממוקם במרחק של כ-225 קילומטרים צפונית לגבול ישראל, היווה יעד אסטרטגי משמעותי.

בנוסף לכך, משטר אסד מתמודד עדיין באזורים שונים של המדינה עם "איים" של תומכי האופוזיציה אותם ניצח במלחמת האזרחים. בקרב תומכי האופוזיציה, חיזבאללה נחשב לאויב מר ורבים מהם אף חגגו את הפגיעות של ישראל בארגון בימים האחרונים. כך, לדוגמא, ציינו אתרי אופוזיציה רבים בסוריה שבין המחוסלים בתקיפה בדאחייה שבה חיסלה ישראל את צמרת כוח רדואן של חיזבאללה היה גם חוסיין עלי ע'נדור, המכונה "הקצב" ונודע לשמצה כמפקד מטעם חיזבאללה שהיה אחראי להרעבתם ולמותם של אלפי סורים בעיירה מאדיה.