ל'מעריב' נודע כי בורל, המסיים בשבועות הקרובים את תפקידו הבכיר באיחוד האירופי, קידם בימים האחרונים, ברקע הלחימה העצימה בין ישראל לארגון הטרור חיזבאללה, הודעה רשמית בשם שרי החוץ של מדינות האיחוד.

על פי נוסח ההודעה שביקש לאשר ולפרסם שר החוץ היוצא, "האיחוד האירופי מודאג מאוד מההסלמה הצבאית בין ישראל לחיזבאללה, כולל התקיפות האחרונות באזורים מאוכלסים בצפיפות. אנו מצרים על המחיר הכבד שמשלמים אזרחים, כולל ילדים וצוותי האו"ם, וקוראים לכבד את המשפט ההומניטארי הבינלאומי בכל הנסיבות. לכל הסלמה נוספת יהיו השלכות דרמטיות על האזור ומחוצה לו".

אחרי מאבק של יותר מעשור: מלך תאילנד חתם על חוק לנישואים חד מיניים
כשהוא פסע מחזרה לבית הלבן - טראמפ במסר חריג לאיראן

על פי נוסח ההודעה, שרי החוץ של איחוד האירופי היו אמורים "לקרוא לשני הצדדים ליישם בדחיפות הפסקת אש מעבר לקו הכחול, ולפעול ליישום מלא וסימטרי של החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, על מנת להבטיח חזרה בטוחה של אוכלוסיות עקורים משני הצדדים כחלק מהסדר רחב יותר".

חילופי אש סמוך לגבול לבנון (צילום:  Ayal Margolin/Flash90)
חילופי אש סמוך לגבול לבנון (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

שר החוץ ישראל כ"ץ עודכן באשר למהלך של בורל, והנחה את הנציגויות הישראליות באיחוד האירופי לפעול באופן מיידי כדי לסכל את היוזמה. הדיפלומטים הישראלים ערכו דורה של שיחות עם שרי החוץ של האיחוד, במהלכן הדגישו כי ההודעה היא אנטי-ישראלית, משום שהיא מתעלמת ממתקפות חיזבאללה ואלפי הטילים שנורו מאז ה-8.10.23 כנגד ישראל ואזרחיה, כמו גם הריסון שהראתה ישראל במהלך כל התקופה הנ"ל, בעוד שעשרות אלפי אזרחיה נאלצו להמלט מבתיהם המצויים מזה כשנה תחת אש. 

ישראל העבירה מסר לשרי בחוץ של מדינות האיחוד, לפיו "לא יעלה על הדעת שרק כעת, כאשר ישראל פועלת להגן על עצמה מול ארגון טרור רצחני, ישמעו קולות הקוראים להפסקת הלחימה". ישראל הבהירה לבכירי האיחוד כי לא מקובלת ההשוואה שעושה שר החוץ בורל בין מדינה דמוקרטית המגנה על תושביה לבין ארגון טרור התוקף במכוון מטרות אזרחיות.

בעקבות מסע השכנוע של ישראל, שרי החוץ של צ'כיה, הונגריה, הולנד, גרמניה ושל מדינות נוספות הודיעו כי מתנגדים לנוסח ההודעה. על פי כללי האיחוד האירופי, על מנת לפרסם הודע. רשמית בשם כל חברות האיחוד, דרוש קונצנזוס בין כל נציגי המדינות. לאור ההתנגדות של מספר מדינות, יוזמתו של ג'וזף בורל נחסמה, כאשא הדרך היחידה בכל זאת לפרסם את ההודעה היא - לעשות זאת בשמו של בורל בלבד, ולא בשם שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי.

שר החוץ ישראל כ"ץ: "בזמן שארה"ב ומדינות נוספות מובילות מאמץ לקדם אפשרות של מהלך מדיני בלבנון על בסיס החלטה 1701, בורל ממשיך בניסיונותיו לפגוע בישראל ובזכותה להגנה עצמית - כל הצהרה בלתי מאוזנת של האיחוד האירופי תפגע קשות במאמצים"

"שר החוץ היוצא של האיחוד האירופי בורל ממשיך בניסיונותיו לפגוע בישראל ובזכותה להגנה עצמית מול הטרור האיסלאמי, ומנסה לקדם הצהרה באיחוד האירופי שמשווה בין ישראל לבין ארגון הטרור חיזבאללה, שמשמש כפרוקסי של איראן, שתקף את ישראל באופן חד צדדי ב-8 לאוקטובר ויורה ירי מכוון הולך וגובר על אזרחי מדינת ישראל".