הפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה צפויה להיכנס לפועל במהלך היום, כך דווח הבוקר (חמישי) ב"Sky News" הבריטי. זאת, לאחר לילה שקט יחסית שעבר ללא אזעקות. גורמים ישראלים הכחישו ואמרו כי "הדיווחים על כך שהפסקת האש תושג עוד היום - אינם נכונים".

ברק רביד דיווח בוואלה כי ראש הממשלה נתניהו נסוג היום מההבנות השקטות עם הממשל האמריקני והרחיק את עצמו מהצעת הפסקת האש הזמנית שהוא היה שותף לגיבושה. גורם בפמליית ראש הממשלה אמר לכתבים במהלך הטיסה לניו יורק כי ״הכיוון הוא שלא הולכים להפסקת אש בלבנון כעת אלא ממשיכים בלחימה נגד חיזבאללה״. 

לפי רביד, שינוי הכיוון של נתניהו, שמגיע אחרי איומים פומביים מצד שרי הימין הקיצוני בממשלה והתקפות מצד האופוזיציה, עלול להציג את ישראל כסרבנית ולהגביר את המתיחות מול הממשל האמריקאי. במהלך ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני אמש לא נדונה כלל סוגיית הפסקת האש והשרים שמעו בעיקר על התכניות של צה״ל להמשך הלחימה. 

כאשר השרים יצאו מהישיבה וראו את הכותרות על הצעת הפסקת האש כמה מהם החלו לפרסם הודעות חריפות נגד המהלך. נתניהו שמע על ההודעות האלה כשכבר היה בטיסה ולשכתו מיהרה לפרסם הודעה לפיה אין הפסקת אש והדגישה כי נתניהו עדיין לא מסר את תשובתו להצעה. 

דיפלומט ערבי אמר בשיחה עם רשת LBCI הלבנונית כי השר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, הודיע לשליח האמריקאי עמוס הוכשטיין כי ישראל מסרבת להצעת הפסקת האש, ותמשיך בלחימה בלבנון.

לאחר מספר שעות, בלשכת רה"מ הכחישו את הדברים: "הידיעה על הפסקת אש לא נכונה. מדובר בהצעה אמריקאית-צרפתית, שראש הממשלה אפילו לא הגיב לה. הידיעה על הנחיה כביכול למתן את הלחימה בצפון גם היא הפוכה מן האמת. ראש הממשלה הנחה את צה״ל להמשיך את הלחימה במלא העוצמה, ולפי התכניות שהוצגו לו. כמו כן, גם הלחימה בעזה תימשך עד להשגת כל מטרות המלחמה".

טראמפ קורא להחריב את איראן ולא מהסיבות שאתם חושבים
הקרב על הנרטיב: ג'וזף בורל יצא למהלך אחרון נגד ישראל - כך זה נגמר | פרסום ראשון

עם זאת, גורם ישראלי רשמי אמר ל-CNN כי שיחות על פוטנציאל להפסקת אש זמנית עם חיזבאללה הן המניע העיקרי למסעו של נתניהו לניו יורק. ראוי לציין שנתניהו, שטס כעת לניו יורק, לא הכחיש את הדיווחים לפיהם ארה"ב דוחפת להפסקת אש של 21 יום.

סוכנות הידיעות AP דיווחה כי ראש הממשלה הזמני בלבנון נג'יב מיקאטי, חתם על הצעת הסכם הפסקת האש, לאחר שנפגש עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן והשליח האמריקני עמוס הוכשטיין בניו יורק. עם זאת, מטעמו פורסמה הכחשה. כמו כן, גורם בכיר צוטט בבלומברג הגרמני, כשהוא טוען כי שר החוץ הבריטי הפציר במקבילו האיראני להוביל להפסקת האש. עוד נטען כי שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן, מעורב במגעים שמתנהלים בניו יורק בנוגע להסכם הפסקת אש אפשרית בין הצדדים.  

הדיווח הדרמטי פורסם, לאחר שבמהלך הלילה נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ונשיא צרפת עמנואל מקרון, פרסמו הצהרה משותפת, שבה הם קראו להפסקת אש בת 21 ימים בין הצדדים.  

תקיפה בלבנון (צילום :רשתות ערביות)

"הגיע הזמן לקבוע הסכם בגבול ישראל-לבנון, שיבטיח את החזרת וביטחונם של התושבים, כך שיוכלו לשוב לבתיהם. חילופי האש מאז ה-7 באוקטובר, ובמיוחד בשבועות האחרונים, מהווים איום על אזרחים ומחמירים את הסכסוך באזור. לכן, אנחנו פועלים בימים האחרונים על מנת להביא להפסקת אש זמנית שתאפשר לדיפלומטיה לפעול ולמנוע הסלמה נוספת בגבול", נכתב בהצהרה, שפורסמה בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא בטיסה לניו יורק לקראת נאומו באו"ם.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ההצהרה נתמכת על ידי 11 מדינות והאיחוד האירופי, אשר קוראים להפסקת אש רחבה ומיידית מצד שני הצדדים. בהצהרה צוין: "המצב הפך לבלתי נסבל מאז ה-8 באוקטובר בגבול לבנון-ישראל, והסיכון להסלמה נהיה בלתי מתקבל על הדעת. לאף אחד אין אינטרס בהסלמה כזו, לא בישראל ולא בלבנון".

תקיפה בצור, לבנון (צילום: רויטרס)
תקיפה בצור, לבנון (צילום: רויטרס)

הנשיאים מקרון וביידן קראו להפסקת אש של 21 יום שתאפשר את פתרון הסכסוך בדרך דיפלומטית, תוך שמירה על החלטה 1701 של האומות המאוחדות וההחלטה 2735 הנוגעת להפסקת האש ברצועת עזה. השניים הודיעו על תמיכתם המוחלטת במאמצים דיפלומטיים להביא להסכם בין הצדדים במהלך התקופה המוצעת להפסקת האש, במטרה "לסיים את המשבר הזה אחת ולתמיד".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט התייחס להצהרה בחשבון ה-X שלו וכתב: "זה פשוט לא עובד ככה. חיזבאללה יורה כבר שנה אלפי רקטות על ישראל ללא כל סיבה לגיטימית. עשרות ישראלים נהרגו, כולל 12 ילדים ששיחקו כדורגל. סוף סוף (ובאיחור) ישראל מגיבה והורסת את חיזבאללה. אז פתאום, העולם מחליט שעכשיו זה הזמן להפסקת אש? זו ההגדרה המדויקת של חוצפה. ישראל חייבת להסיר את האיום של חיזבאללה על משפחותינו. אם חיזבאללה רוצה שהאש תיפסק, הוא יכול להניח את נשקו, לפרק את עצמו מנשק ולזוז 15 ק"מ מהגבול הישראלי".