ד"ר חסן האשמיאן, חוקר לענייני איראן, התייחס היום (ראשון) בערוץ אלחדת הסעודי למצבה של איראן ולעמדה האיראנית ביחס לחיסול מזכ"ל חיזבאללה נסראללה במהלך סוף השבוע ולחיסולי הבכירים מצד ישראל בכלל. האשמיאן טוען: "הפעולות הפנימיות שהם עושים, הפרופגנדה שלהם, הגישות הפוליטיות שלהם - כל אלו מוכיחים שהם לא מסוגלים לנקוט בצעדים מעשיים נגד ישראל ולא מסוגלים אפילו לאיים על ישראל. חמינאי חש זאת יותר מכל אחד אחר". 

עוד הוסיף האשמיאן: "ראינו למשל את מה שאמר עלי חמינאי לאחר מותו של נסראללה והבכירים האחרים. הוא לא הביע שום דבר שמאיים על ישראל בהצהרותיו, בשונה ממה שהיה בעבר כשהם איימו על ישראל. על כן, אני סבור שהמשטר האיראני כעת מרגיש שהוא נמצא בסכנה אמיתית. כל מה שמפריד בין ישראל לבין תקיפת חמינאי הוא החלטה מדינית ישראלית". 

צה"ל תקף בעוצמה את מטרות החות'ים, ואז הגיע המסר הברור לאיראן  
לנצל את שעת הכושר: בעולם הערבי קוראים להפיכה בלבנון

חסן נסראללה חוסל (צילום: מעריב אונליין)
חסן נסראללה חוסל (צילום: מעריב אונליין)

האשמיאן הדגיש ואמר: "לדעתי יחיא סינוואר בטוח יותר בעזה מאשר עלי חמינאי בטהרן או באיראן. ישראל מסוגלת להגיע לחמינאי בכל מקום באיראן, הם זקוקים רק להחלטה מדינית. עד כה נתניהו לא החליט על המהלך הזה. אני סבור שהם מרגישים שהם נמצאים בסכנה ממשית ושיש כעת לעם הלבנוני ולאוכלוסיות השונות בלבנון הזדמנות פז להחזיר את לבנון ללבנונים, כלומר עליהם קודם כל להתנדב לתמוך בצבא לבנוני ולהרחיב אותו".

"לדעתי חיזבאללה והקבוצות שקשורות אליו מסוגלים להתאושש ממה שקרה בשבועות האחרונים ועל כן יש פה הזדמנות לעם הלבנוני לנצל את ההזדמנות, שהרי האינטרסים של המשטר האיראני מנוגדים לאינטרסים של כל עמי האזור ושל העם האיראני עצמו", הוסיף הושמיאן.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

גו'אל רייבורן, מומחה אמריקאי למדיניות מזרחית, אמר באלחדת: "זאת לדעתי משאלת לב. אני לא חושב שיש אף מומחה איראני שדמיין תסריט שבו חמאס וחיזבאללה יושמדו ושהאפקטיביות של הטילים תנוטרל. האיראנים - נחשף שאין להם חיל אוויר, הגנה אווירית, צבא או חיל ים. איראן ניפחה את תפקידה האזורי במשך 25 שנה וחשפה את חולשתה היום".

איסמעיל הנייה (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
איסמעיל הנייה (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)


רייבורן הדגיש: "המלחמה כיום לא מתנהלת בשטח איראן, ויש להם מזל שזה כך. שכן כל כוח ממוצע בעולם יכול לפלוש לאיראן ולא תהיה תגובה משמעותית. אם נתבונן בפקיסטן, תורכיה או רוסיה, אם המדינות האלה יבחרו לפלוש לאיראן ולהשתלט על טהרן - אין לאיראן מה לעשות. אמנם המכניזמים הגאופוליטיים מנעו זאת, אולם ההתנקשות בחייו של הנייה ומה שקורה בביירות מראים שאין לאיראן מה שמאפשר לה להגן על עצמה בפני ישראל".