ממשל ביידן מודאג מכך שתקיפה איראנית אפשרית מתוכננת בעקבות הריגתו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה על ידי ישראל ובונה כעת עם ישראל תוכנית הגנה לתקיפה. מערך ההגנה המשותף מוכן להדוף תקיפות אפשריות וכוללת שינויים במערך הצבאי האמריקאי, הוסיף הגורם. ממשל ביידן הוביל מערך הגנה רב-לאומי על ישראל באמצע אפריל כאשר איראן שיגרה מעל 300 כלי טיס בלתי מאוישים וטילים לעבר ישראל בתגובה להפצצה הישראלית של קצינים בכירים במשמרות המהפכה האיראניים בסוריה.

הגורם האמריקאי סירב לומר מה סוג המתקפה האיראנית הצפויה או לפרט את המהלכים שהצבא האמריקאי עושה. הפנטגון אמר בהודעה ביום ראשון בלילה כי ״אם איראן, שותפיה או שלוחיה ינצלו רגע זה כדי לתקוף אנשי צבא או אינטרסים אמריקאיים באזור, ארצות הברית תנקוט בכל אמצעי נחוץ כדי להגן על אנשינו״. דובר משרד ההגנה גנרל פטריק ריידר, ציין כי ״ישנה כמות משמעותית של יכולות באזור", כולל קבוצת התקיפה של נושאת המטוסים USS Abraham Lincoln.

מחשש לחיסול חיזבאללה ומתקני הגרעין: איראן קיבלה החלטה גורלית | דיווח
לא פצצות חודרות בונקרים: "הקיט" המיוחד שהמיט חורבן על הדאחייה בלבנון

כאמור, נסראללה חוסל בהפצצה ישראלית מאסיבית בדרום ביירות ביום שישי האחרון. הוא הנהיג את החזקה ביותר מבין השלוחות של איראן במזרח התיכון במשך עשורים ומותו הוא מכה מוחצת פוטנציאלית לארגון חיזבאללה וכן מכה קשה לשליטת איראן באזור.

ג'ו ביידן מתבלבל פעם נוספת (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

גורמים בממשל ביידן הגנו על החלטתם להכריז על ״פריצת דרך״ בהצעת הפסקת אש בשבוע שעבר בין ישראל לחיזבאללה שבמהירות הפכה למבוכה עבור הממשל כאשר ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו הבהיר שכוחות ישראל ימשיכו במקום זאת להכות בארגון הלוחם הלבנוני. גורמים אמריקאיים טוענים שישראל שינתה את דעתה ביום רביעי בלילה לאחר שההצעה - שנחתמה על ידי 11 בעלות ברית נוספות - הוכרזה. ישראל החליטה שיש לה הזדמנות לחסל את נסראללה, אמר גורם אמריקאי.

הגורם האמריקאי אמר ל-CNN שההצהרה בהובלת ארה״ב שפורסמה ביום רביעי קיבלה אור ירוק מישראל לאחר שעבדו עליה יחד במשך מספר ימים. בשיחה שאורגנה בחופזה באותו לילה, גורמים בכירים בממשל ביידן אמרו לכתבים בביטחון: ״הפסקת האש תהיה ל-21 ימים״ לאורך גבול לבנון-ישראל. הם האמינו שזה ייכנס לתוקף במהירות כך שמאמצים דיפלומטיים יוכלו להוביל להפוגה קבועה יותר. אבל שעות לאחר מכן נתניהו אמר שישראל ״תמשיך להכות בחיזבאללה בכל כוחה״.

גורמים ישראליים ניסו להסביר את מה שקרה כ״אי הבנה כנה״. הם אומרים שהם חשבו שמה שארה״ב, צרפת ומדינות אחרות הציעו ״היה תחילת תהליך שבסופו של דבר יכול היה להוביל להפסקת אש״. אבל ״האמריקאים חשבו שזה היה סוף התהליך ותחילת הפסקת האש״, אמר גורם ישראלי בכיר ל-CNN.

ג'ו ביידן, קמלה האריס (צילום: REUTERS/Nathan Howard)
ג'ו ביידן, קמלה האריס (צילום: REUTERS/Nathan Howard)

מה שנתן לגורמים האמריקאים ביטחון היה שהם התעסקו ישירות עם אחד מיועציו הקרובים ביותר של נתניהו, רון דרמר. הוא ויועץ הביטחון הלאומי של ארה״ב ג'ייק סאליבן החלו בדיונים יומיים קודם לכן, ביום שני.

הגורם האמריקאי ששוחח עם CNN טען כי ממשל ביידן נסוג מדחיפת תוכנית הפסקת האש מהשבוע שעבר ברגע שהם הבינו שישראל עשויה לנסות לחסל את נסראללה. אבל הבית הלבן עומד על כך שהמאמצים להגיע לפתרון דיפלומטי כדי להחזיר עשרות אלפי אזרחים לבנונים וישראלים לבתיהם עדיין בחיים. ״אני חושב שמה שהיינו מסכימים עליו הוא שצריך להיות מאמץ להפחית את המתיחות כאן״, אמר דובר הביטחון הלאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי ל-CNN אמש (ראשון).

״אנחנו מאמינים וממשיכים להאמין שמלחמה כוללת עם חיזבאללה, בוודאי עם איראן, אינה הדרך לעשות זאת. אם אתם רוצים להחזיר את האנשים האלה הביתה בבטחה ובאופן בר-קיימא, אנחנו מאמינים שנתיב דיפלומטי הוא הנתיב הנכון״, הוסיף.