טים וולז הדמוקרטי וג׳יי די ואנס הרפובליקני ייפגשו הלילה לעימות סגני נשיא הראשון, ועד כמה שידוע עד כה גם היחידי, הלילה (בין שלישי לרביעי שעון ישראל), העימות הצפוי עשוי להיות גם העימות האחרון בין שתי המתחרות הפוליטיות לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר, שכן עד כה לא נקבע עימות נוסף בין שני המועמדים לתפקיד נשיאות ארה״ב.

העימות הלילה יתקיים בניו יורק וייערך ברשת CBS News ויעניק למועמד הרפובליקני לסגן הנשיא והסנאטור הרפובליקני ג׳יי די ואנס, ומקבילו הדמוקרטי, טים וולז ממינסוטה את ההזדמנות להציג עצמם לקהל המתלבט האמריקאי ולואנס את האפשרות לתקן אולי בקצת את האמירות האומללות שהפכו למזוהות עמו בזמן קצר יחסית של קמפיין בחירות.

ההימור של טראמפ: האם הבחירה בג׳יי.די. ואנס לסגן הנשיא הייתה טעות?

סקרים אחרונים הראו כי סגנית הנשיא קמלה האריס והנשיא לשעבר דונלד טראמפ נמצאים במרוץ צמוד, מה שמעניק משקל נוסף לכל דבר שיכול להשפיע על הבוחרים בשוליים, כולל הרושם שמשאירים המועמדים לסגנות הנשיא. לרוב, מועמדי סגן הנשיא אינם משפיעים על תוצאות הבחירות, אך מומלץ כי לא יגרעו מסיכויים של המועמדים לנשיאות.

סקר AP-NORC חדש מצא כי וולז נתפס לבוחרים ידידותי ואמין יותר מג׳יי די ואנס. וולז הפך לאישיות ויראלית ברשת כשכינה את הרפובליקנים ״פשוט מוזרים״ והתבטאויותיו של ואנס שעוררו תמיהה במקרה הטוב וסערה במקרה הרע, לא סייעו להפריך טענה זו.

לאחר עימות האריס-טראמפ שבו הרפובליקנים התלוננו על בדיקת העובדות של מנחי ABC News לגבי טראמפ, העימות הלילה לא יכלול תיקונים מהמנחים. CBS News אמרה שהאחריות להצביע על הצהרות שגויות תהיה על המועמדים, כאשר המנחים ״יסייעו בהזדנויות שונות״.

ג'יי. די. ואנס (צילום: REUTERS/Marco Bello)
ג'יי. די. ואנס (צילום: REUTERS/Marco Bello)

הצדדים מנסים להנמיך ציפיות

עימות סגני הנשיא הוא טריטוריה חדשה למועמדים משני הצדדים, בעלי בריתם מנסים כעת להנמיך ציפיות באשר לביצועיהם, בעוד מתחריהם מנסים לפאר את יכולותיהם כדי שההתרסקות, אולי, תכאב יותר פוליטית -  הסנאטורית איימי קלובושר, דמוקרטית ממינסוטה, כינתה את ואנס ״משתתף מנוסה בעימותים״ והגנה על הקולגה הפוליטית וולז באומרה כי הוא ״לא עורך דין שמתווכח״, והוסיפה ״הוא התעניין יותר בפוטבול בצעירותו, לא בוויכוחים״.

ג׳ייסון מילר, יועץ בכיר לטראמפ, תיאר את וולז באופן שונה מאוד מקלובושר, ״טים וולז טוב מאוד בעימותים, ממש טוב. הוא היה פוליטיקאי כמעט 20 שנה. הוא יהיה מוכן מאוד למחר בלילה״, אמר מילר לכתבים ביום שני. הוא ניבא שהמושל הדמוקרטי ממינסוטה יהיה הרבה יותר ״מאורגן״ ממה שהוא במסע הבחירות ומוכן להגן על הרקורד שלו, אך הוסיף, ״זה לא אומר שג'יי די ואנס לא יהיה מוכן מחר, או שאיכשהו הוא לא מוכן לאתגר״. ואנס, בדברו לכתבים בשבוע שעבר, אמר שהוא ״לא צריך להתכונן הרבה״ לעימות כי יש לו ״דעות מגובשות היטב על מדיניות ציבורית״.

ההכנה לעימות של וולז כללה מפגשים במלון במיניאפוליס, כאשר שר התחבורה פיט בוטיג׳ג׳ מגלם את ואנס, לפי אדם המכיר את התהליך שביקש אנונימיות כדי לדון בדינמיקה הפנימית של הקמפיין. אחרים שמסייעים בהכנות כוללים את רוב פרידלנדר וזיין סידיק, שעזרו להאריס להתכונן לעימות שלה עם טראמפ, יחד עם יועצים אחרים לווז ולקמפיין. קלובושר אמרה שוולז יציג לעם האמריקאי ״אדם אמיתי״ שמביא ״תחושות חיוביות״ לבמת העימות שתעמוד בניגוד לואנס, אבל ״לא יתבייש להביע את דעותיו״, ״רק בגלל שהוא אדם אופטימי וחיובי לא אומר שהוא פראייר״, אמרה.