מוסלמים שיעים אשר חוו בשבועיים האחרונים את התקיפות מצד ישראל על לבנון מתחילים להטיל ספק בנאמנותם לאיראן, כך פורסם היום (שלישי) ב"טלגרף" הבריטי. 
 
סנט פטרבורג אסרה על הקהילה היהודית לקיים טקס לזכר קורבנות השואה
מכיוון לא צפוי: מפגן התמיכה בנתניהו באויבת הגדולה ביותר של ישראל | צפו בתיעוד

הקונש קורניש המפורסם בביירות, טיילת חוף שופעת אופנה, הפכה בשבועות האחרונים למקלט עבור שיעים רבים שנאלצו להימלט מהתקפות אוויריות ישראליות על פרברי העיר בדרום. בין קהילת הפליטים הזו, לא קשה למצוא תסכול מופנה כלפי איראן, עם רגשות שנעים מאכזבה פילוסופית ועד האשמות נזעמות של בגידה ותיאוריות קונספירציה מופרכות.

"אם איראן הייתה רוצה לעזור, היא הייתה עוזרת מזמן," אמרה חנה מרעד, אם לשניים בת 43, שחיה במכוניתה עם בנותיה מאז ההתקפות האוויריות שהפילו את חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה, ביום שישי האחרון. "כולם נטשו אותנו ועכשיו גם איראן".

על פי ה"טלגרף", ההתקפות האוויריות הישראליות, שבגינן חוסל מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, יצרו אובדן אמון בקרב שיעים רבים. כמה רמזו על בגידה עמוקה יותר. "איראן הקריבה את נסראללה, זו ההסבר היחידי," אמר אדם אחד. "איראן ארגנה את הפגישה בה נהרג נסראללה, ואמרה לישראל היכן הוא יהיה. איך אחרת הייתה ישראל יודעת איפה הוא נמצא?".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

זירת חיסול נסראללה (צילום: רויטרס)
זירת חיסול נסראללה (צילום: רויטרס)

העובדה שתחושות כאלה מופיעות בכלל מראה כי איראן בסכנה לאבד את האהבה של העם השיעי, דבר שעשוי להקטין את השפעתה באזור. במשך ארבעה עשורים, איראן טיפחה, מימנה, חימשה והכשרה את חיזבאללה, שכאשר תחת הנהגתו של נסראללה הפך להיות המיליציה החזקה ביותר ברשת הפרוקסיז של טהראן במאבק נגד ישראל.

אולם, כאמור, במהלך השבועיים האחרונים, המוניטין המרשים של חיזבאללה נשחק בעקבות התקפות ישראל הממושכות על לבנון. רבים מהשיעים בלבנון ציפו שאיראן תצטרף למאבק. במקום זאת, טהראן נשארה מאחור. באיראן חוששים שהלחימה עשויה להוביל למלחמה כוללת עם ישראל, שתגרום לאי יציבות אפשרית למשטר האסלאמי שנשלט מאז 1979.