הקרב הוא פוליטי והנימוס הוא מהבית - טים וולז, המועמד הדמוקרטי לסגן הנשיאה קמלה האריס ומושל מינסוטה, הגיע מחוייך ואדיב, ״minneosta nice״ מכנים זאת בארה״ב. ג׳יי די ואנס, מקבילו הרפובליקני של וולז, גם הוא מהמערב התיכון ומייצג את מדינת אוהיו השלווה. השניים נפגשו הלילה (לפנות בוקר של יום רביעי, שעון ישראל) לעימות שעלול להיות גם האחרון עד יום הבחירות.

עימות סגני הנשיא נפתח בלחיצת ידיים לבבית, מחליפים חיוכים וכבוד אחד לשני, מי שהותקפו במהלך העימות הנשיאותי היו הראשים מעליהם, כששני המועמדים הטיחו זה במועמד או מועמדת לנשיאות של זה מהלומות פוליטיות. זאת בניגוד בולט לעימות הנשיאותי בספטמבר בין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ וסגנית הנשיא קמלה האריס, שבקושי הצליחו להסתיר את סלידתם זה מזו, סגני המועמדים טרחו להיות אדיבים הפעם, תוך שהם מתמקדים יותר בהבדלי מדיניות מאשר בעלבונות אישיים.

אסון מתקרב: הפזורה הבדואית על סף התמוטטות תחת מטר הטילים
נשואה טרייה ואם לתינוק: שחר גולדמן וענבר שגב ויגדר נרצחו בפיגוע הירי ביפו

הם הציעו שבחים, הביעו אהדה והכירו בכך שהם מסכימים על הדרך להתמודד עם כמה מהסוגיות המטרידות והמפלגות ביותר של המדינה. באותו זמן, אף אחד מהם לא נרתע מהעבודה המלוכלכת שהיה עליהם לעשות עבור מסעות הבחירות שלהם.

ג׳יי די ואנס, המועמד הרפובליקני לסגן הנשיא וטים וולז, המועמד הדמוקרטי לסגן הנשיא בעימות (צילום: רויטרס)
ג׳יי די ואנס, המועמד הרפובליקני לסגן הנשיא וטים וולז, המועמד הדמוקרטי לסגן הנשיא בעימות (צילום: רויטרס)

ואנס התייחס ל״חברינו הדמוקרטים״ גם כשרמז שהאריס ״אפשרה לקרטלי הסמים המקסיקניים לפעול בחופשיות במדינה זו״ והאשים אותה על שהכינה את הקרקע לחוסר היציבות העולמי שהצית מלחמה מתרחבת במזרח התיכון. ״טים, אני חושב שיש לך תפקיד קשה כאן כי אתה צריך לשחק בלהכות בחפרפרת״, אמר ואנס בהבעת אהדה לפני התקפה.

״אתה צריך להעמיד פנים שדונלד טראמפ לא הביא לעלייה בשכר הנטו, מה שכמובן הוא עשה. אתה צריך להעמיד פנים שדונלד טראמפ לא הביא לירידה באינפלציה, מה שכמובן הוא עשה. ואז אתה צריך בו-זמנית להגן על הרקורד הכלכלי הנוראי של קמלה האריס״.

וולז התחמק מעט מהשאלה הראשונה שהייתה כמובן על המזרח התיכון כדי לטעון שהאומה האמריקאית אינה זקוקה ״לדונלד טראמפ בן ה- 80 שמדבר על גודל קהל״ כדי לפתור את המצב. הוא ציטט את הביטול האחרון של טראמפ לפגיעות המוח הטראומטיות שספגו חיילי ארה"ב במהלך נשיאותו כ״כאבי ראש״.

והוא נזף בטראמפ על ניהול דיפלומטיה בטוויטר ועל אי תשלום מסים פדרליים. וולז מתח ביקורת חריפה על יריביו הרפובליקניים כשהשניים המשיכו להפיץ בדיות על מהגרים מהאיטי שאוכלים חיות מחמד באוהיו, ביתו של הסנאטור ואנס. עוד אמר כי טראמפ עזר לטרפד חוק שהיה פותר את בעיית ההגירה, כי הוא רצה לרוץ על רפורמת הגירה.

״אני מאמין שהסנאטור ואנס רוצה לפתור את זה, אבל בעמידה לצד דונלד טראמפ ואי עבודה יחד למציאת פתרון, זה הופך לנקודת דיבור״, אמר וולז. ״וכשזה הופך לנקודת דיבור כזו, אנחנו מפחיתים מערך האנושיות ומכפישים בני אדם אחרים״.

אחת מנקודות המחלוקת החריפות יותר בין השניים הייתה כאשר טים וולז שאל ישירות את ג׳יי די ואנס האם טראמפ הפסיד בבחירות 2020, טענה שהנשיא לשעבר מכחיש בכל תוקף וממשיך לטעון לנצחונו, ״טים, אני מתמקד בעתיד״ התחמק ואנס.

העימות שהתקיים הלילה עשוי להיות העימות הישיר האחרון בין מועמדי המפלגות הגדולות במרוץ שנשאר למעשה שקול במדינות הקרב המרכזיות. האריס, שנכנסה למרוץ בסוף יולי, קוראת לעימות שני בינה לבין טראמפ. המועמד הרפובליקני סירב.

ואנס, בן 40, סנאטור רפובליקני בקדנציה ראשונה, לשעבר חייל בחיל הנחתים האמריקאי וסופר רב מכר, הציג את עצמו טרם העימות כבולדוג אידיאולוגי נחוש ומתריס - מנהיג של סוג חדש של שמרנות שפותח על ידי טראמפ.

וולז, בן 60 - מורה לשעבר וותיק במשמר הלאומי של הצבא שמחזיק בתפקיד נבחר מאז 2007 - נקט בגישה אופטימית יותר, מגייס דמוקרטים עם מסר אנרגטיים תוך שהוא מבטל את יריביו הרפובליקנים כ״מוזרים״.

טים וולז, המועמד הדמוקרטי לסגן הנשיא בעימות (צילום: רויטרס)
טים וולז, המועמד הדמוקרטי לסגן הנשיא בעימות (צילום: רויטרס)

שני המועמדים הכירו בכך ששגו מספר פעמים במהלך הקמפיין - וולז התבקש להתייחס לטענותיו על שנסע לסין במהלך טבח כיכר טיאנאנמן ב-1989, למרות שנסע למדינה רק חודשים מאוחר יותר. בתגובה, וולז טען לטיפשות ואמר שדיבר בטעות. ״אני אדבר הרבה. אני אסחף ברטוריקה״, הוא אמר.

ואנס גם התנצל על ביקורתו בעבר על טראמפ, כולל פעם אחת כשתהה בפרטיות האם טראמפ הוא ״היטלר של אמריקה״ והשווה אותו ל״הרואין תרבותי״. ״הייתי גם מאוד פתוח לגבי העובדה שטעיתי לגבי דונלד טראמפ״, אמר ואנס. ״טעיתי, קודם כל, כי האמנתי לכמה מסיפורי התקשורת שהתבררו כזיופים לא כנים של הרקורד שלו. אבל חשוב מכל, דונלד טראמפ סיפק לעם האמריקאי״. 

״אני חושב שהיה הרבה מן המשותף כאן״, אמר וולז לאחר מכן, ״אני סימפטי לטעויות שנאמרו״.

״גם אני, אחי״, השיב ואנס.

אחד הרגעים המתוחים האחרים היחידים בדיון הגיע כאשר אחת המנחות, מרגרט ברנן, ציינה שהמהגרים ההאיטים בספרינגפילד, אוהיו, שהואשמו בשקר באכילת חיות מחמד נמצאים שם באופן חוקי תחת תוכנית של ממשל ביידן. ואנס התנגד.

״הכללים היו שאתם לא תבדקו עובדות״, השיב ואנס, לפני שדיבר שלא בתורו כדי לטעון שמדיניות ממשל ביידן לא הייתה נאותה. לאחר בקשות חוזרות ונשנות שהמתדיינים יפסיקו לדבר שלא בתורם, המנחים כיבו את המיקרופונים של המועמדים ושינו נושא.

ג׳יי די ואנס, המועמד הרפובליקני לסגן הנשיא (צילום: רויטרס)
ג׳יי די ואנס, המועמד הרפובליקני לסגן הנשיא (צילום: רויטרס)

ערוץ CBS News לא הכריז באופן פומבי שלא תהיה בדיקת עובדות לפני האירוע. אבל מסע הבחירות של האריס היה מודאג מכללי הדיון שאמרו כי ״המנחים ישאפו לאכוף הסכמי תזמון״, לעומת זאת, כללי הדיון שהוצאו על ידי ABC News לעימות הנשיאותי ב-10 בספטמבר אמרו, ״המנחים ישאפו לאכוף הסכמי תזמון ולהבטיח דיון מתורבת״.

כשהדיון עבר להפלות, וולז שיתף עדויות אימה של נשים שלא יכלו לקבל הפלות, סופן לעיתים היה הרסני ואמר ״דונלד טראמפ הניע את כל זה״. וולז שיתף גם על איך הוא ואשתו, גוון, נזקקו לטיפולי פוריות כדי להרות את בתם והזהיר שהליכים דומים עלולים להיות מאוימים על ידי הגבלות הפלה דרקוניות תחת טראמפ.

זכויות הפלה הן נושא מרכזי עבור מסע הבחירות של האריס והמפלגה הדמוקרטית, במיוחד לאחר החלטת בית המשפט העליון ב-2022 לבטל את פסק הדין התקדימי ״רו נגד וייד״. האריס ו-וולז קשרו בין איסור ההפלות לבין מה שהם כינו התערבות רפובליקנית פולשנית בחיי היומיום של אנשים.

הפגנת משפחות החטופים מול מעון רה"מ (צילום :מחאת הנשים להחזרת החטופות והחטופים)

טראמפ התפאר בבחירת שופטי בית המשפט העליון השמרנים שעזרו לבטל את רו נגד וויד, אך הוא ביקש להתרחק מאיסורים מדינתיים שהולכים רחוק יותר, או מאמצים להטיל הגבלות פדרליות על ההליך. לואנס וטראמפ היו גם חילוקי דעות בנושא. באוגוסט, ואנס אמר שטראמפ יטיל וטו על איסור הפלות לאומי אם הוא יעבור בקונגרס; טראמפ, במהלך העימות שלו עם האריס, אמר שהוא לא דן באיסור עם ואנס.

ואנס אמר שהוא מעולם לא קרא לאיסור הפלות לאומי, למרות שהוא אמר שהוא היה רוצה שהפלות יהיו בלתי חוקיות ברחבי המדינה. הוא אמר שעמדתו של טראמפ היא שלמגוון רחב של מדינות צריכה להיות היכולת לקבל את ההחלטות שלהן.