מלחמת חרבות ברזל: בעיתונים הגדולים בעולם נשמעות היום (שישי) טענות שונות בנוגע לתוצאות התקיפה האיראנית שאירעה ביום שלישי האחרון. בעוד שבסוכנות הידיעות בלומברג טוענים שמערכות ההגנה בישראל עשו את עבודתן, בוול סטריט ג'ורנל ובוושינגטון פוסט נטען כי טילים איראניים פרצו את מערכות ההגנה ופגעו במספר בסיסי צה"ל.

בבלומברג נכתב כי למרות שיותר טילים איראניים פרצו את המרחב האווירי בישראל מאשר במתקפה בחודש אפריל, מערכת החץ יירטה את מרבית הטילים ששוגרו מאיראן. "כל טיל בליסטי זוהה מכ"ם. לאחר מכן, על סמך המסלול שלו, תוכננה מיד תכנית עבודה ספציפית ליירוט", אמר בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית.

פוטין מושיט יד לאפגניסטן: הטליבאן יוסר מרשימת ארגוני הטרור ברוסיה
מנהיג החות'ים על הכוונת: ארה"ב ובריטניה תוקפות יעדים אסטרטגיים בתימן

לעומת זאת, בוול סטריט ג'ורנל דווח כי בניגוד למתקפה בחודש אפריל, כאשר איראן ירתה מספר רב של טילי שיוט וכטב"מים איטיים יותר, המטח האחרון כלל כ-180 טילים בליסטיים מהירים בהרבה. "ככל שהטיל מהיר יותר, כך קשה יותר ליירט אותו, זו פיזיקה פשוטה", אמר אולריך קון, חוקר בכיר במכון לחקר השלום ומדיניות הביטחון בגרמניה, "אין ספק שהרבה יותר קשה להתגונן מפני טילים בליסטיים, ועוד יותר אם יש חלק גדול מהם שמכוונים למטרה מסוימת, כי אז יש לך את היכולת להכריע את ההגנות נגד טילים - וזה בדיוק מה שקרה בישראל".

שרידי טיל בליסטי מהמתקפה האיראנית ב-1.10.24, סמוך לערד (צילום: רויטרס)
שרידי טיל בליסטי מהמתקפה האיראנית ב-1.10.24, סמוך לערד (צילום: רויטרס)

לפי ניתוח של פרופסור ג'פרי לואיס, חוקר במכון מידלברי למחקרים בינלאומיים בקליפורניה, תמונות לווין מיום שלישי מראות כי לא פחות מ-32 טילים איראניים הצליחו לנחות בתוך היקף בסיס חיל האוויר בנבטים. "בעוד שישראל מפעילה את מערכות ההגנה נגד טילים חץ 2 וחץ 3 המתוחכמות, המיירטים מוגבלים בכמות ויקרים יותר מהטילים האיראניים הנכנסים", אמר לואיס, "ולעתים קרובות נדרשים מספר מיירטים כדי לנסות לעצור מטרה בליסטית אחת".

תמונות של בסיס נבטים מראות שרוב הטילים פגעו באזורים ריקים של הבסיס העצום. נראה שרק אחד פגע בהאנגר, ולא ברור מה הוא מכיל. תמונות הלוויין לא מראים נזק למטוסים. כדי לחסוך מיירטים, ישראל בדרך כלל לא מכוונת טילים לכיוון שטחים ריקים, ולכן לא ברור כמה טילים שפגעו בבסיס נבטים התעלמו בכוונה מהגנה אווירית.

בתוך כך, בוושינגטון פוסט פרסמו סרטון שמציג מספר פטריות עשן כתוצאה ממטח טילים נוסף שפגע בבסיס חיל האוויר בתל נוף. עוד דווח כי ההבזקים הבהירים לאחר פגיעות הטילים נראים כמו פיצוצים משניים, מה שמצביע על כך שנפגעו תחמושת או אמצעי הגנה אוויריים. סרטונים נוספים הראו כי לפחות שני טילים נחתו ליד תל אביב בסינמה סיטי גלילות, סמוך למטה המוסד, והותירו שני מכתשים.

התקיפה האיראנית בישראל (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

יום לאחר המתקפה האיראנית, הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר בבסיס חיל האוויר בתל נוף עם מפקד הבסיס, תת-אלוף אריאל דיין ומפקדים נוספים, שם אמר: "איראן שגרה אתמול כ-200 טילים לעבר מדינת ישראל. איראן תקפה מרחבים אזרחיים וסיכנה חיי אזרחים רבים. הודות להתנהגות אזרחית נכונה ולהגנה איכותית, הנזק קטן יחסית. אנחנו נגיב, אנחנו יודעים לאתר מטרות חשובות, אנחנו יודעים לפגוע בצורה מדויקת ועוצמתית".

עוד הוסיף, "הגעתי לפני כניסת החג לבסיס תל נוף של חיל האוויר. הבסיס פועל באופן מלא, הוא לא הפסיק לפעול לרגע, וממשיך להוציא התקפות בכל מקום בו נדרש. יש לנו יכולות להגיע ולתקוף בכל נקודה במזרח התיכון. ומי מהאויבים שלנו שלא הבין זאת עד עכשיו, יבין זאת בקרוב".