יותר מעשרת אלפים תקריות אנטישמיות התרחשו בארה"ב בשנה שחלפה מאז מתקפת הטרור של חמאס בשבעה באוקטובר, כך על פי נתונים ראשוניים של הליגה נגד השמצה. זהו המספר הגבוה ביותר של תקריות שתועדו אי פעם בתקופה של שנה בודדת מאז החלה הליגה לעקוב ולנטר את הנתונים בשנת 1979.

נתונים אלה, נאספו החל מהשבעה באוקטובר 2023 ועד 24 בספטמבר 2024, והם מייצגים עלייה של למעלה מ-200 אחוזים בהשוואה לתקריות שדווחו לנו בתקופה המקבילה שנה קודם לכן, בהן נרשמו 3,325 אירועים.

"היום אנו אבלים על קורבנות המתקפה הרצחנית של חמאס בישראל בשבעה באוקטובר, ומציינים שנה לטבח הקשה ביותר ביהודים מאז השואה. מאותו יום, לא היה ליהודים אמריקאים רגע אחד של הפוגה", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "במקום זאת, התמודדנו עם מספר מזעזע של איומים אנטישמיים וחווינו קריאות לאלימות מוגברת נגד ישראלים ויהודים בכל מקום".

מנכ''ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מנכ''ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לפי המרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה, שאוסף דיווחים ועוקב אחר נתוני תקריות אנטישמיות, יותר מ-10,000 תקריות אנטישמיות אלו מתחלקות לקטגוריות הבאות: מעל 8,015 מקרים של הטרדה בעל פה או בכתב, מעל 1,840 מקרי ונדליזם ומעל 150 מקרים של תקיפה פיזית.

יתרה מכך, לפחות 1,200 מהתקריות האנטישמיות הללו התרחשו בקמפוסים בקולג'ים. בתקופה המקבילה שנה קודם לכן, הליגה נגד השמצה רשמה כ-200 תקריות, ומדובר בעלייה של 500 אחוזים.

מתוך מקרים אלו, למעלה מ-2,000 מקרים התרחשו במוסדות יהודיים כמו בתי כנסת ומרכזים יהודיים. יותר ממחצית מכלל התקריות במוסדות יהודיים היו איומים בהטמנת פצצות (רק 81 איומים על הטמנת פצצות נגד מוסדות יהודיים נרשמו באותה תקופה בשנה הקודמת).

הנתונים הראשוניים של הליגה נגד השמצה מצאו גם כי למעלה מ-3,000 מכל התקריות התרחשו במהלך עצרות אנטי-ישראליות, שהציגו ביטויי תמיכה מפורשים קבועים בקבוצות טרור כולל חמאס, חיזבאללה, החות'ים והחזית העממית לשחרור פלסטין (PFLP), אחת מהמגמות האנטישמיות המדאיגות ביותר של הליגה נגד השמצה, שתועדו מאז 7 באוקטובר 2023.

מדי שנה, הליגה נגד השמצה עוקבת אחר תקריות של הטרדה, ונדליזם ותקיפה על רקע אנטישמי בארצות הברית. נתונים אלה מתפרסמים מדי שנה ב- Audit of Antisemitic Incidents. בשנת 2023, הליגה נגד השמצה רשמה מספר כולל חסר תקדים של 8,873 תקריות אנטישמיות, עלייה של 140 אחוזים מהשנה הקודמת.

הליגה מצפה שהנתונים הראשוניים הללו יגדלו ככל שהיא תקבל יותר דוחות תקריות מארגונים שותפים, רשויות אכיפת חוק וקורבנות. נתוני התקריות האנטישמיות הסופיים לשנת 2024 יפורסמו באביב 2025.

חשד לניסיון פיגוע מחוץ לבית כנסת (צילום: רויטרס)
חשד לניסיון פיגוע מחוץ לבית כנסת (צילום: רויטרס)