ה-FBI והמחלקה לביטחון המולדת האמריקאי פרסמו בסוף השבוע האחרון הודעה לציבור בה הזהירו כי ציון השנה למעשי הטבח של השבעה באוקטובר והמלחמה ברצועת עזה ולבנון עלולים לשמש כמניעים למעשי אלימות מצד קיצונים. למרות שלא זוהו איומים ספציפיים או אמינים נגד ארצות הברית, האזהרה מגיעה לקראת ציון שנה למתקפה ההרסנית ביותר על העם היהודי מאז השואה ומאמציהם של ארגוני טרור זרים להתסיס קבוצות ופרטים לבצע פיגועים בשטחי מדינות המערב.

ה-FBI הזהיר כי השבעה באוקטובר עלול להוות ״הזדמנות לבצע התקפה או פעילות בלתי חוקית בעלת פרופיל גבוה. מסרים מקוונים הקשורים לארגוני טרור זרים וקיצונים אלימים אחרים המדגישים את יום השנה הראשון להתקפות ה-7 באוקטובר עלולים להניע גורמי איום מאידיאולוגיות שונות, כולל אלה המחזיקים באנטישמיות אלימה ואסלאמופוביה, לעסוק באלימות״.

צפו: כך התחמקה קמלה האריס משאלה על הקשר עם נתניהו
"עומדים איתן": אלפים השתתפו בפריז במפגן תמיכה למען ישראל

כפי שדיווח CNN, סוכנויות משטרה ברחבי ארה"ב הגבירו סיורים סביב מוסדות יהודיים ומוסלמיים בתגובה למתיחות האחרונה במזרח התיכון, יום השנה הקרב ל-7 באוקטובר, והחגים היהודיים. משטרת ניו יורק תגביר סיורים ביום שני, כך אמר מקור אכיפת החוק ל-CNN. צפוי כי אלה יישמרו לאורך השבועיים הבאים.

משטרת ניו יורק גם תשתף פעולה עם משטרת המדינה למשימות גילוי חומרי נפץ בגשרים ובמנהרות, ויחידות מסוקים ישמשו לגילוי קרינה, אמר המקור. משטרת לוס אנג׳לס הודיעה בשבוע שעבר כי הסיורים המוגברים שלה יכללו מספר מוגדל של שוטרים בשטח, רכבי עמדת פיקוד, ויחידות רכובות על סוסים. יחידות המשטרה בשיקגו, מיאמי ופילדלפיה גם הן הגבירו סיורים.

בהודעתם המשותפת ביום שישי, אמרו ה-FBI ומשרד ביטחון המולדת: ״מוסדות יהודיים, מוסלמיים או ערביים - כולל בתי כנסת, מסגדים/מרכזים אסלאמיים, ומרכזים קהילתיים - והתקהלויות ציבוריות גדולות, כגון אזכרות, עצרות, או הפגנות חוקיות אחרות, מהווים יעדים אטרקטיביים להתקפות אלימות או לאיומי הונאה על ידי מגוון גורמי איום, כולל קיצונים אלימים ומבצעי פשעי שנאה. היו מודעים לסביבתכם בכל עת ודווחו על פעילויות חשודות לרשויות״, כך לשון ההודעה.

״אנשים מרחבי העולם מגיעים לכאן. כשהם במרכז העיר ורוצים מקום להתפלל, הם באים אלינו״, אמרה לי זולדן, נשיאת בית הכנסת בשיקגו לרשת הרדיו הציבורית האמריקאית NPR, ״לעולם אינך יודע מי יגיע. זו הסיבה שאנחנו כאן, כדי לשרת אותם״. כדי שבית הכנסת יוכל להתמקד בכך ולהישאר מקום מקלט במרכז העיר התוסס, זולדן אמרה שעליה לשמור עין פקוחה.

״כמעט כל בית כנסת בעיר נמצא בקשר עם המשטרה המקומית״, אמר נתן דיאמנט, מנהל מדיניות ציבורית של איחוד הקהילות היהודיות האורתודוקסיות באמריקה. ״הם יגבירו סיורים, גם של שוטרים וגם של מתנדבים. אנחנו רק רוצים לוודא שכולם בטוחים״. בית הכנסת בשיקגו ספג פשעי שנאה בעבר. בית הכנסת הושחת ב-2017, כאשר אנשים ניפצו את חלון החזית של הבניין והדביקו צלבי קרס בכניסה.

בנוסף להסדר הכניסה הקדמי, בית הכנסת דורש מאורחים להתקשר מראש לפני ביקור. מעבר לאמצעי בטיחות אלה, זולדן סירבה לפרט במלואם את אמצעי האבטחה של בית הכנסת בשיקגו. ״יש מערכות רבות אחרות שיש לנו שייחשבו לנוהל מיטבי עבור כל בית כנסת״, אמרה זולדן, ״אנחנו תמיד בודקים מהם הנהלים המיטביים לאבטחה, אבל אני חושבת שאנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים. אני מרגישה בנוח שאנחנו עושים את הדבר הנכון״.

״פרברים אחרים של שיקגו הם ברי מזל בגלל שיש להם אוכלוסיות מוסלמיות גדולות מאוד או לפעמים יחסים טובים יותר עם המשטרה״, אמרה מגי סלאבין, מנהלת התפעול ב-CAIR שיקגו, ״אבל אני יודעת שבעיר עצמה, להביא את משטרת שיקגו לעבוד איתנו היה מאתגר במיוחד״. CAIR עובדים עם יותר מ-30 מסגדים באזור שיקגו.

משטרה בשיקגו, אילוסטרציה (צילום: REUTERS/Max Herman)
משטרה בשיקגו, אילוסטרציה (צילום: REUTERS/Max Herman)

לדברי סלאבין, מוסלמים מקומיים בדרך כלל לא מרגישים שהמשטרה ממלאת את בקשותיהם לסיוע נוסף. ״הרבה אנשים היו רוצים לראות שכבה נוספת כלשהי, ולכן אנחנו פונים לאבטחה פרטית כי לא תמיד הצלחנו להיכנס למחלקות המשטרה המקומיות ולגרום להם להתייחס אלינו ברצינות״, אמרה סלאבין.

הסוכנויות העריכו כי ארגוני טרור זרים ימשיכו כנראה ״לנצל נרטיבים״ סביב העוינות הכוללת את ישראל, חמאס, חיזבאללה ואיראן, כדי להסית תוקפים בודדים לאלימות בארה״ב. מה שמכונה ״זאבים בודדים״, שאינם חלק רשמי מארגון טרור, מציגים אתגר רציני במיוחד לאכיפת החוק, כפי שמקורות ביטחוניים אמרו בעבר ל-CNN.

״קבוצה של מחבלים המתקשרים זה עם זה מספקת מספר אפיקים לניצול אפשרי באמצעות יכולות המעקב שלנו״, אמר מקור אחד, אך ציין את המשימה הקשה יותר של גילוי אדם בודד שעשוי לא לספר את תוכניות ההתקפה שלו לאף אחד.

עם הסלמת הסכסוך במזרח התיכון, דיאמנט מהאיחוד האורתודוקסי אמר שהוא רואה את חופש הדת קשור קשר הדוק לביטחון הקהילות. ״כל קבוצה חייבת ליהנות מחופש דת זה ולהיות מסוגלת לממש את אמונתה ללא פחד״, אמר דיאמנט, ״אם חופש הדת של קבוצה אחת מאוים, זה באמת מערער את עקרון חופש הדת עבור כולם״.