פרס נובל לפיזיקה לשנת 2024 הוענק לג'ון הופילד וג'פרי הינטון על "תגליותיהם המכוננות" המאפשרות למידת מכונה באמצעות רשתות עצביות מלאכותיות. ועדת נובל הכריזה כי "למרות שמחשבים אינם יכולים לחשוב, מכונות יכולות כעת לחקות פונקציות כמו זיכרון ולמידה. זוכי הפרס בפיזיקה השנה סייעו להפוך זאת לאפשרי".

הפרס היוקרתי, הנחשב לפסגת ההישגים המדעיים, הוכרז בשבדיה ביום שני. הפרס מלווה בפרס כספי בסך 11 מיליון קרונות שבדיות (כמיליון דולר).

לאחר חשיפת 'מעריב': השר גולדקנופף חידש את האולטימטום שלו
בעקבות האיום של יוסי כהן על התובעת בהאג: הולנד בצעד נגד ישראל?

הופילד מאוניברסיטת פרינסטון והינטון מאוניברסיטת טורונטו זכו לשבחים על הנחת היסודות ללמידת המכונה המניעה רבים מהמוצרים של ימינו. הוועדה ציינה כי "באמצעות מושגים ושיטות יסוד מפיזיקה, הם פיתחו טכנולוגיות המשתמשות במבנים ברשתות לעיבוד מידע". זה גרם להתפתחות למידת המכונה "להתפוצץ" במהלך שני העשורים האחרונים, הוסיפה הוועדה.

הינטון, שכונה "הסנדק" של בינה מלאכותית (AI), אמר כי הוא "המום" לקבל את הפרס. כאשר נשאל על ידי כתבים לגבי המשמעות הפוטנציאלית של הטכנולוגיה שהמחקר שלו סייע לפתח, הוא אמר כי ל-AI תהיה "השפעה עצומה" על החברות שלנו.

"זה יהיה בר השוואה למהפכה התעשייתית. אבל במקום לעלות על אנשים בכוח פיזי, זה יעלה על אנשים ביכולת אינטלקטואלית. אין לנו ניסיון במה זה אומר שיש דברים חכמים מאיתנו", אמר בראיון טלפוני לאחר ההכרזה.

הינטון חזה כי הטכנולוגיה תחולל מהפכה בתחומים כמו שירותי בריאות, ותוביל ל"שיפור עצום בפרודוקטיביות". "אבל אנחנו גם צריכים לדאוג ממספר תוצאות רעות אפשריות, במיוחד מהאיום שהדברים האלה ייצאו משליטה", הזהיר.