סקר חדש של ״הניו יורק טיימס״ וסיינה שפורסם הבוקר (שלישי) מצא כי בוחרים נוטים יותר לייחס לסגנית הנשיא קמלה האריס מאשר לנשיא לשעבר, דונלד טראמפ את ייצוג השינוי והדאגה לאנשים כמותם, כאשר האריס מובילה בפער קטן ברמה הארצית במרוץ לבית הלבן, על פי הסקר האחרון של ניו יורק טיימס/מכללת סיינה.

הממצא הוא הפעם הראשונה בה האריס מובילה על מר טראמפ בסקר טיימס/סיינה מאז חודש יולי, אז פרש הנשיא ביידן מהבחירות לנשיאות והמפלגה הדמוקרטית התאחדה מאחורי קמלה האריס כמחליפתו. הסקר מתפרסם היום כאשר הבחירות לנשיאות מגיעות לישורת האחרונה לקראת ההצבעה בחמישה בנובמבר, סקרים מהמדינות המתנדנדות מראים כי המירוץ הוא אחד הצמודים בהיסטוריה המודרנית.

הפועלים, המתלבטים והמאוכזבים: אלו האנשים שיכריעו מי יישב בבית הלבן | פרויקט מיוחד

בעוד שסקר הטיימס/סיינה מדגים כי טראמפ נהנה ממספר יתרונות, התוצאה מרמזת כי האריס בהתקדמות, קלה, בדעות הבחורים באשר למזגה כאדם, אמון הציבור בה והיכולת שלה לשנות, שאלות שיכולות להיות קריטיות בדרך לבית הלבן.


הסקר, שנערך מה-29 בספטמבר עד ה-6 באוקטובר בקרב 3,385 בוחרים סבירים, מצא כי האריס הובילה על מר טראמפ, הרפובליקני, ב-49 אחוז לעומת 46 אחוז, יתרון קל שנמצא בתוך טווח הטעות של הסקר. טראמפ והאריס היו בתיקו, ב-47 אחוז כל אחד, בסקר טיימס/סיינה מאמצע ספטמבר, לאחר ששני המועמדים נפגשו בעימות הנשיאותי הראשון שלהם - וכנראה היחיד שגם יהיה.

מאז, האריס חיזקה את התמיכה בה בקרב בוחרים מבוגרים יותר והחלה לפלוש גם לשטח המצביעים הרפובליקנים: 9 אחוזים אמרו שהם מתכוונים לתמוך בה, עלייה קלה מ-5 אחוזים בחודש שעבר. נראה גם שהיא סגרה את הפער בשאלת השינוי, גורם קריטי בבחירות שבהן בוחרים אמרו שוב ושוב לסוקרים שהם מאמינים שהאומה הולכת בכיוון הלא נכון.

בחירות בארצות הברית (צילום: REUTERS/Loren Elliott)
בחירות בארצות הברית (צילום: REUTERS/Loren Elliott)

טראמפ, בן 78, שהפסיד בבחירות 2020, הציג את עצמו כסוכן של שינוי, וניסה באופן קבוע לקשור את האריס לחלקים הלא פופולריים של מדיניות ממשל ביידן. אבל סקר הטיימס/סיינה מצא שבוחרים אמרו שהאריס היא המועמדת המייצגת שינוי בבחירות אלה, 46 אחוז לעומת 44 אחוז. הממצא היה ראשון מסוגו עבור האריס; בסקרי טיימס/סיינה קודמים, טראמפ זוהה כמועמד השינוי.

האריס נתפסה ברוב גדול, 61 אחוז לעומת 29 אחוז, כמועמדת השינוי בקרב בוחרים שאינם לבנים. בוחרים צעירים יותר רואים בה את מועמדת השינוי בפער גדול: 58 אחוז לעומת 34 אחוז. ״הבדל הגיל בין שני המועמדים עושה הבדל עצום בשאלת השינוי״, אמר דרי נוקס, בן 58, דמוקרט ממפיס שאמר שהוא מתכוון להצביע לקמלה האריס. ״הם רואים את העולם אחרת. הם מסתכלים על העולם אחרת, ויש להם דעות שונות על העולם״.

טראמפ אמנם שמר על יתרון כמי שנראה כי יהיה ״מנהיג חזק״ אך ההסלמה במזרח התיכון ויחסו הבעייתי עם פוטין על רקע המלחמה באוקראינה עלול להוות בעיה עבורו. האריס, לעומתו, נתפסה כישרה ואמינה יותר. כמו כן, צוות הקמפיין של האריס שיתף ממים וסרטונים קצרים שלה ברשתות החברתיות כמו טיקטוק, שזכו למיליוני צפיות, מה שגרם לה להיתפס כמועמדת המהנה יותר מבין השניים. הסקר מצא ש-43 אחוז מהבוחרים הסבירים - ו-13 אחוז מהרפובליקנים - חשבו שכיף יותר עם האריס.

טראמפ ממשיך להוביל בקרב המצביעים הגברים ב- 11 נקודות. 42 אחוזים מהמשיבים על הסקר ענו כי מדיניות טראמפ סייעה להם אישית, לעומת 22 אחוזים שאמרו את אותו הדבר על מדיניותו של ביידן. מצביעים רבים יותר גם העידו כי לדידם, טראמפ ידאג בצורה מיטבית לנושא המדאיג ביותר של מערכת הבחירות הנוכחית: הכלכלה. מצב רוחם של המשיבים עגום - 75 אחוז מהנשאלים אמרו שהכלכלה הלאומית במצב בינוני או גרוע, זהה לחודש שעבר. וכמעט שלושה רבעים מהמשיבים אמרו שלפעמים צמצמו במצרכים בשנה האחרונה בגלל עלויות ומחירים.