אחרי גל השמועות בנוגע למצבו, סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה אתמול כי מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאאני, נמצא במצב בריאותי תקין וממשיך בעבודתו כרגיל, כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס". 

הפרופסור ליחסי איראן, ד"ר אחמד לאשין, ציין בריאיון לערוץ "אל-חדת'" הסעודי כי בשל המבנה הפיקודי הנוקשה של משמרות המהפכה, קשה מאוד לחדור את הארגון מבחינה מודיעינית. לדבריו, באיראן מתקיים סינון קפדני ביותר, מה שמקשה על גיוס מודיעים. ייתכן שבצבא או בכוחות המזוינים ישנם מקומות חדורים לריגול או חשופים, אך משמרות המהפכה נאמנים לחלוטין למנהיג העליון ולמדינה. עם זאת, לא ניתן לשלול חדירה לחלוטין, שכן איראן חדורה ביטחונית זה תקופה ארוכה, ולא מדובר בתופעה חדשה.

קאאני חי? באיראן טוענים: מפקד כוח קודס לא נפגע בתקיפה בביירות

בהתייחס ליכולותיו של המוסד לפתות אנשים באמצעות גזר או מקל, פרופ' לאשין ציין כי הוא מכיר את השיטות הידועות. ייתכן שהאדם הנוגע בדבר היה נתון ללחצים, בעל כורחו, ובמסגרת התרחישים האפשריים, ייתכן שאחד מהמקורבים אליו עבר משבר דומה או גויס בדרך כזאת או אחרת. ייתכן גם שהודלף מידע על ידי דמות בולטת ומשמעותית לאסמאעיל קאני, שעבר דרך אחד המקורבים אליו ומשם הגיע לידי המוסד. במרבית המקרים, מבצעים מודיעיניים מכוונים לבכירים, אך הם עשויים להיות מופנים גם למי שנתון למרותם, נאמן להם, או מקורב אליהם, שהם יעד נוח יותר מבחינה ביטחונית ומודיעינית.

לפי לאשין, ייתכן שהסחיטה והלחץ הם הכלים המרכזיים כאן, ולאו דווקא הפיתוי. אם יתגלה שהתרחיש השלישי, לפיו אסמאעיל קאני עובר חקירה באיראן, הוא נכון, לא סביר שתצא הודעה רשמית על כך בקרוב. ייתכן שהמשטר האיראני יבחר לעבור את המשבר הנוכחי לפני הכרזה פומבית, שכן מדובר בפדיחה עצומה עבור המשטר – אם יתברר שאחד מבכיריו היה מעורב במבצע מודיעיני לטובת ישראל, האויבת הגדולה של איראן. לכן, גם אם קאני היה מעורב בדבר כזה, לא סביר שיוכרז על כך בקרוב, וייתכן שהוא יחוסל באופן חשאי תוך המצאת סיפור כלשהו לציבור.

עלי חמינאי (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי (צילום: רויטרס)

עם זאת, אם אכן יוכח שאסמאעיל קאני היה מעורב במבצע מודיעיני, סביר שהמשטר האיראני ימתין עד שהמשבר הנוכחי, בתוך איראן או בין ישראל לאיראן, יחלוף – למשל, המשבר סביב ביירות וחזבאללה. יצוין גם כי בטקס השבעתו של נשיא איראן, השתתף מפקד כוח קודס, אסמאעיל קאאני. זמן קצר לאחר מכן, התרחש החיסול הדרמטי של איסמעיל הנייה, בכיר בחמאס, דבר שעורר גל השערות בדבר קשר אפשרי בין האירועים.

כזכור, על פי דיווח לא מאומת של אהוד יערי בחדשות 12, מפקד כוח קודס שהה יחד עם האשם ספי א-דין, היורש המיועד של חסן נסראללה, בבונקר שהופצץ ברובע הדאחיה בביירות על ידי חיל האוויר הישראלי בלילה שבין חמישי לשישי. בנוסף לכך, שלושה גורמים רשמיים באיראן אישרו מוקדם יותר השבוע ל"ניו יורק טיימס" כי קאאני אכן נסע בימים שאחרי חיסולו האפשרי של נסראללה ללבנון, כדי להיפגש עם בכירים בחיזבאללה ולעזור להם להתמודד עם המכות הקשות שישראל הנחיתה על הארגון.

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה