פרס נובל בכימיה לשנת 2024 הוענק לשלושה מדענים שהשתמשו בבינה מלאכותית כדי "לפצח את הקוד" של כמעט כל החלבונים הידועים, "הכלים הכימיים של החיים". דייויד בייקר, דמיס חסאביס וג'ון ג'אמפר יחלקו את הפרס, שהוכרז היום (רביעי) בשבדיה. זהו הישג משמעותי בתחום הכימיה והבינה המלאכותית.

אתמול הוענק פרס נובל לפיזיקה לג'ון הופילד וג'פרי הינטון על "תגליותיהם המכוננות" המאפשרות למידת מכונה באמצעות רשתות עצביות מלאכותיות. ועדת נובל הכריזה כי "למרות שמחשבים אינם יכולים לחשוב, מכונות יכולות כעת לחקות פונקציות כמו זיכרון ולמידה. זוכי הפרס בפיזיקה השנה סייעו להפוך זאת לאפשרי". הפרס מלווה בפרס כספי בסך 11 מיליון קרונות שבדיות (כמיליון דולר).

טיקטוק שוב נתבעת: "ממכרת ומסכנת את בריאות הנפש של הילדים"
סוכנות הביון הבריטית מתריעה: "איראן ורוסיה מנסות לזרוע כאוס ברחובות"

בשנה שעברה, פרס הנובל לכימיה הוענק למונג'י בוונדי מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס בארצות הברית, לואיס ברוס מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק, ואלכסיי אקימוב, כימאי רוסי העובד כעת בחברת תרופות בארצות הברית.

השלושה תרמו לפיתוח ננו-חלקיקים המתפקדים כמוליכים למחצה, אותם אפשר להנדס למגוון עצום של שימושים. שבוע הזכיות לא נגמר עדיין – מחר יוכרזו הזוכים בפרס נובל בספרות, בשישי פרס נובל לשלום ובשני הקרוב, הפרס לכלכלה.