כוחות צבאיים ומשמר החופים הסיניים הקיפו את האי המרכזי של טייוואן כחלק מתרגילים בקנה מידה גדול שלדבריהם היוו אזהרה נגד ״מעשים בדלניים״, בעקבות נאום שנשא לאחרונה נשיא טייוואן, לאי צ׳ינגדה.

התקשורת הממלכתית קשרה את סדרת התרגילים לנאום יום העצמאות שנשא ביום חמישי האחרון נשיא טייוואן, לאי צ׳ינגדה, שבו חזר על כך ש״לרפובליקה העממית של סין אין זכות לייצג את טייוואן״, אך הוא היה מוכן לעבוד איתה כדי לשמור על שלום ויציבות.

היום (שני), צבא השחרור העממי (PLA) אמר שכל זרועות הצבא ינועו לעבר טייוואן בים ובאוויר, כולל בקבוצת תקיפה בהובלת אחת משתי נושאות המטוסים הפעילות של סין, ליאונינג. התרגילים המשותפים התמקדו במוכנות לקרב ימי ואווירי, חסימת נמלים ואזורים מרכזיים בטייוואן, והתקפות על יעדים ימיים וקרקעיים, אמר דובר פיקוד התיאטרון המזרחי, הקפטן הבכיר לי שי. ״התרגיל משמש גם כאזהרה חמורה למעשים הבדלניים של כוחות ׳עצמאות טייוואן׳״, הוסיף לי.

במקביל, משמר החופים הסיני, שנפרד מהצבא אך פועל תחת אותו גוף פיקוד, הכריז על ״סיורי אכיפת חוק״ סביב האי המרכזי של טייוואן. נתיבי הסיור המאוירים הקיפו את האי המרכזי של טייוואן, ותוארו כ״פעולה מעשית לשליטה באי טייוואן בהתאם לחוק על בסיס עקרון סין האחת״. עם זאת, העיתון הבריטי ״הגארדיאן״ דיווח כי נתוני מעקב אחר ספינות הראו שכלי שיט של משמר החופים הסיני לא הגיעו סביב קצהו הדרומי של טייוואן.

תרגיל צבאי סיני המדמה פלישה לטייוואן (צילום: רויטרס)
תרגיל צבאי סיני המדמה פלישה לטייוואן (צילום: רויטרס)

בצהרי יום שני, רשויות בייג׳ינג הכריזו גם על שלוש תוספות טייוואניות לרשימת ״הבדלנים הקיצוניים״ שלהן. התוספות כללו את פומה שן, מחוקק שהיה שותף להקמת ארגון ההגנה האזרחית אקדמיית קומה, רוברט צאו, מיליארדר טייוואני שמימן פרויקטי הגנה אזרחית כולל אקדמיית קומה, והאקדמיה עצמה.

ה-PLA לא אמר מתי יסתיימו התרגילים, ולא הכריז על אזורי אש חיה או אזורי איסור טיסה. מפות שסופקו הראו תשעה אזורים מוכרזים לתרגילים, כולל שישה אזורים גדולים ליד הנמלים העיקריים של טייוואן.

מועצת היבשת של טייוואן כינתה את התרגילים של יום שני ״פרובוקציות בוטות״ שפוגעות באופן חמור בשלום וביציבות האזוריים. משרד החוץ הטאיוואני קרא לבייג׳ינג ״לסגת מסף התהום״, ומשרד הנשיא קרא לבייג׳ינג לקבל את ״הרצון הטוב״ שהוצע בנאומו של לאי. נאמר כי לאי כינס ישיבת ביטחון לאומית כדי להגיב. טייוואן גם פרסה ספינות מלחמה ומטוסים ומערכות מכ״ם קרקעיות בתגובה.

בוושינגטון, גורמים רשמיים מממשל ביידן קראו לבייג׳ינג לנהוג באיפוק, ואמרו שהם מנטרים את התרגילים ואין הצדקה להם לאחר נאומו ״השגרתי״ של לאי.

אחר הצהריים של יום שני, בייג׳ינג עמדה מאחורי פעולותיה. ״עצמאות טייוואן ושלום במצר טייוואן אינם ניתנים ליישוב״, אמרה דוברת משרד החוץ מאו נינג במסיבת עיתונאים.

מנהיג סין, שי ג'ינפינג, טוען שטייוואן היא מחוז סיני וקרא לה לקבל מה שהוא מכנה ״איחוד מחדש״. אך רוב מכריע של אזרחי טייוואן והפרלמנט שלה דוחים את האפשרות של שלטון המפלגה הקומוניסטית. בתגובה, בייג׳ינג הסלימה תרגילים צבאיים וחדירות לאזור ההגנה האווירית של טייוואן, וכן לוחמה קוגניטיבית, טכנולוגית וכלכלית, ומסעות דיסאינפורמציה המוניים. לפי דיווחים, המודיעין האמריקאי טוען ששי הורה לצבא להיות מסוגל לפלישה מלאה לטייוואן עד 2027.

התרגילים של יום שני, שכונו בשם הקוד ״חרב משותפת 2024B״, היו צפויים ברובם על ידי משקיפים. תרגילים בשם ״חרב משותפת 2024A״ הושקו לאחר השבעתו של לאי, כאשר הסיומת ״A״ היא אינדקיציה לתרגילים נוספים שיתקיימו בהמשך השנה.

ה-PLA עורך באופן קבוע תרגילים צבאיים ולפחות אחד או שניים בשנה התמקדו בפלישה או מצור על טייוואן. תרגילים צבאיים כאלה דורשים הכנה משמעותית אך בדרך כלל קשורים לנאום או פעולה בטייוואן שבייג׳ינג אומרת שהיא מוצאת כ״פרובוקטיבית״.

בחודש שעבר סין ערכה ניסוי בטיל בליסטי בין-יבשתי בפעם הראשונה מאז שנות ה-80. הטיל נחת בדרום האוקיינוס השקט, ליד פולינזיה הצרפתית, התפתחות שהדאיגה את רשי מדינות האוקיינוס השקט. שבוע שעבר סין השתתפה בתרגילים משותפים עם רוסיה. ביום שני, התקשורת הממלכתית הרוסית אמרה ששני הצבאות ממשיכים בתרגילי ירי נגד צוללות בצפון-מערב האוקיינוס השקט.