החשש מהטלת מצור ימי ואווירי בלבנון הולך וגובר בעקבות התגברות הפעילות הצבאית באזור. לאחרונה, דובר צה"ל לתקשורת הערבית, אל"מ אביחי אדרעי, פרסם אזהרה ברשתות החברתיות המורה להימנע משהייה בחופים ומשימוש בסירות דיג מדרום לנהר אל-אוואלי, תוך ציון כי צה"ל מתכוון לפעול בקרוב במרחב הימי הדרומי של לבנון.

האנליסט הכלכלי ד"ר פטריק מרדיני מעריך כי התגברות הפעילות הצבאית הישראלית בשבועות האחרונים מגבירה את הסיכוי להטלת מצור. הוא מצביע על מספר סממנים, ובהם סגירת החוף הדרומי, תקיפת מעבר הגבול במסנע, מתקפות אוויריות נרחבות ותכופות באזורים הסמוכים לשדה התעופה, ואיומים המופנים כלפי הנמל.

השלכות אפשריות של מצור כזה כוללות פגיעה חמורה באספקת המזון. לבנון מייבאת כ-80% ממזונה, ולמרות חשיבותו של המגזר החקלאי, תרומתו לתמ"ג עומדת על 3-4% בלבד. סגירת נתיבי הייבוא עלולה לפגוע קשות בביטחון התזונתי של המדינה. מרדיני מדגיש כי הביטחון התזונתי של לבנון תלוי בעיקר בייבוא דרך נמל ביירות והגבולות הצפוניים והבקאע, ולא בחקלאות המקומית.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נמל התעופה בביירות (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
נמל התעופה בביירות (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בין לבנון לסוריה קיימים שישה מעברים רשמיים, כאשר המרכזי הוא אל-מסנע-ג'דידה יאבוס. מעברים נוספים כוללים את א-דבוסיה, אל-ג'וסיה, תלכלח, אל-ערידה ומטרבא. לצד אלה, קיימים גם מעברים בלתי חוקיים המשמשים להברחות. לפי דיווח של רשת אל-ג'זירה, ישנם 17 מעברים בלתי מוסדרים בשליטת כנופיות וחמולות.

ארגון הטרור הלבנוני מנצל את המעברים, גם האזרחיים, למטרותיו - למעבר נשק ופעילים. הסורים מפעילים שישה מעברים רשמיים מול לבנון, אך מאחורי הקלעים קיימים מעברים בלתי חוקיים נוספים המאפשרים הברחות בין שתי המדינות. 

המזכיר הכללי של המועצה האסלאמית הערבית, מוחמד עלי אל-חוסייני, טען בריאיון לערוץ אל ערבייה כי צה"ל פועל לניתוק ציר קוסייר-חומס, המחבר בין לבנון לסוריה, במטרה לשבש את נתיבי אספקת אמצעי הלחימה לחיזבאללה.