צפון קוריאה פוצצה היום (שלישי) קטעים של כבישים ומסילות רכבת בין-מדינתיים בצידה של הגבול המבוצר בין שתי הקוריאות, מה שהוביל את הצבא הדרום קוריאני לירות יריות אזהרה.

פיונגיאנג הודיעה בשבוע שעבר כי תנתק לחלוטין את הכבישים והמסילות הבין-קוריאניים ותחזק עוד יותר את האזורים בצדה של הגבול, כחלק מהמאמץ שלה ליצור ״מערכת של שתי מדינות״ ולזנוח את היעד ארוך השנים של איחוד.

סביב הצהריים ביום שלישי, חלקים צפוניים של כבישים ומסילות רכבת המחוברים לדרום הושמדו, כך לפי ראשי המטות המשולבים (JCS) של דרום קוריאה. משרד האיחוד של סיאול, המטפל בעניינים חוצי גבולות, גינה את האירוע כהפרה ברורה של הסכמים בין-קוריאניים קודמים, וכינה אותו ״חריג מאוד״. ״מצער שצפון קוריאה ממשיכה לבצע התנהגות רגרסיבית כזו״, אמר דובר המשרד, קו ביונג-סאם, בתדרוך.

המתיחות גברה לאחר שהצפון האשימה בשבוע שעבר את סיאול בשליחת רחפנים מעל פיונגיאנג. צפון קוריאה טענה כי הרחפנים פיזרו ״מספר עצום״ של עלונים נגד הצפון, וקים יו ג'ונג, אחותו החזקה של המנהיג קים ג׳ונג און, הזהירה ביום שלישי כי סיאול ״תשלם מחיר יקר״.

ממשלת דרום קוריאה סירבה לומר האם הצבא הדרום קוריאני או אזרחים הטיסו את הרחפנים הנטענים.

שתי הקוריאות התעמתו גם בנוגע לבלוני אשפה שהופרחו מצפון קוריאה מאז מאי. פיונגיאנג טענה כי השיגורים הם תגובה לבלונים שנשלחו על ידי פעילים נגד המשטר בדרום.

לאחר ההריסות ביום שלישי, סרטון שפורסם על ידי הצבא הדרום קוריאני הראה פיצוץ ועמוד עשן מתרומם מעל אזור כביש שבו הצפון הציבה מחסום שחור. הסרטון הראה גם מספר משאיות מערבלי בטון וטרקטורים מתקרבים, כאשר קבוצה של קצינים צבאיים צפון קוריאניים צופים ומכוונים את כלי הרכב. בתגובה לפיצוצים, הצבא הדרום קוריאני ירה יריות אזהרה דרומה מקו התיחום הצבאי, אם כי לא נגרם נזק בצד הדרום קוריאני של הגבול, כך מסרה סיאול.

פיונגיאנג נוקטת צעדים אקטיביים לניתוק הקשרים הבין-קוריאניים, מגדירה מחדש את הדרום כמדינת אויב נפרדת ועוינת, מאז שקים ג'ונג און הכריז עליה כ״אויב עיקרי״ בתחילת השנה ואמר כי איחוד אינו אפשרי עוד.

שתי הקוריאות עדיין נמצאות טכנית במלחמה לאחר שמלחמתן בשנים 1950-1953 הסתיימה בהפסקת אש, ולא בהסכם שלום.
הכבישים והמסילות החוצים את הגבול הם שרידים של התקרבות שכללה פסגה ב-2018. סיאול השקיעה יותר מ-132 מיליון דולר בשיקום הקשרים בצורת הלוואות זולות לפיונגיאנג, כך לפי נתוני משרד האיחוד. ״זה היה פרויקט שיתוף פעולה בין-קוריאני משמעותי שבוצע לבקשת הצפון״, אמר דובר המשרד קו, והוסיף כי פיונגיאנג עדיין מחויבת להחזיר את ההלוואות.

בשנת 2020, הצפון פוצץ משרד קישור משותף שהוקם בעיירת גבול לאחר שהשיחות הגרעיניות עם ארצות הברית קרסו.

דרום קוריאה הגישה תביעה ב-2023 נגד הצפון, בדרישה לפיצויים של כ-45 מיליארד וון (33 מיליון דולר) בגין הריסת המשרד המשותף. דוברת משרד החוץ הסיני מאו נינג אמרה בתדרוך לעיתונות כי בייג׳ינג מודאגת מההתפתחויות ורוצה ״למנוע הסלמה נוספת של הסכסוך״. ממשלת מחוז גיונגי בדרום קוריאה הגובל בצפון אמרה ביום שלישי כי כוח משטרה מיוחד יובא כדי לפעול נגד הנוהג של הפרחת עלונים נגד צפון קוריאה מכמה אזורי גבול.