דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג׳ון קירבי, אישר בתדרוך עיתונאים הלילה (רביעי, שעון ישראל) את קיומו ותוכנו של המכתב הדורש מישראל להגביר את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה בתמורה להמשך אספקת הסיוע הצבאי האמריקאי ואמר ״אני יכול לאשר שהשר אוסטין והשר בלינקן חתמו במשותף על המכתב המדבר, והוא נשלח לעמיתיהם הישראלים״, אמר קירבי.

״אציין כי ממשל ביידן-האריס ביקש צעדים מוחשיים דומים בנוגע לסיוע הומניטרי באפריל במכתב דומה, שקיבל תגובה קונסטרוקטיבית מהממשל הישראלי״. דובר המל״ל האמריקאי הוסיף בתדרוך כי המכתב נכתב בעקבות ״ירידה אחרונה בסיוע ההומניטרי המגיע לתושבי עזה״ וכוונת שליחת המכתב לא הייתה לאיים, ״עלינו לפעול על פי חוקי המדינה במקרה הזה״, הרחיב הדובר.

דבריו מתבססים על הדרישות החוקיות האמריקאיות להעברת נשק על פי חוקי לאהי ותזכירי הביטחון הלאומי 18 ו-20 של הנשיא ג׳ו ביידן, המתארים את התנאים בהם וושינגטון רשאית להעביר נשק למעצמה זרה. שליחת המכתב, שדווח לראשונה בכלי התקשורת האמריקאי ״אקסיוס״, ממוען לשר הביטחון יואב גלנט ולשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ונשלח ע״י שר החוץ ושר ההגנה האמריקאים, אנתוני בלינקן ולויד אוסטין בהתאמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר ההגנה של ארה״ב לויד אוסטין (צילום: קובי גדעון/לע''מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר ההגנה של ארה״ב לויד אוסטין (צילום: קובי גדעון/לע''מ)

המכתב מה-13 באוקטובר מתייחס ל״שיפורים חשובים״ באספקת הסיוע ההומניטרי לעזה לאחר שממשל ביידן שלח את המכתב באפריל, אך מציין כי מאז, משלוחי הסיוע ההומניטרי ירדו ב-50%. הוא גם ציין כי נדרש ערוץ חדש בין שתי הממשלות כדי לדון ב״אירועי פגיעה באזרחים״ מכיוון ש״המעורבות שלנו עד כה לא הניבה את התוצאות הנדרשות״.

המכתב מציב לישראלים דדליין של 30 יום ליישם 15 שינויי מדיניות, כולל 10 צעדים ״שנועדו להגביר את כל צורות הסיוע ההומניטרי ברחבי עזה״ או להסתכן באובדן גישה לציוד צבאי אמריקאי. ״זוהי אינה הפעם הראשונה שמכתב כזה נשלח לישראל, אבל מקווים שלא נצטרך לעשות זאת שוב״.

בתוך כך, סיוע הומינטרי הגיע לצפון עזה בפעם הראשונה מזה שבועיים הבוקר (רביעי), כך על פי עדכון של המתפ״ש (מתאם פעולות הממשלה בשטחים), הגוף הישראלי המפקח על השטחים הפלסטיניים ומתאם עם ארגוני הסיוע. בפוסט ברשתות החברתיות שפורסם היום, המתפ״ש מסר כי 145 משאיות סיוע הומניטרי, המכילות מזון, מוצרי היגיינה, תרכובות מזון לתינוקות וציוד מחסה, נכנסו לעזה דרך מעברי כרם שלום וארז. תשע מכליות דלק ושש מכליות גז בישול המיועדות להפעלת תשתיות חיוניות הועברו לעזה, כך לשון ההודעה.