ארה"ב ביצעה הלילה (בין רביעי לחמישי) סבב תקיפות בתימן נגד החות'ים, כך לפי מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין. התקיפות כוונו לחמישה מתקני אחסון נשק תת־קרקעיים באמצעות מפציצי חמקן B-2.

המתקנים, כך אמרו שלושה גורמי ביטחון אמריקאים ל־CNN לאחר התקיפה, הכילו נשק מתקדם ששימש לתקיפת כלי שיט צבאיים ואזרחיים בים האדום ובמפרץ עדן.

חשפה את הבלוף של ממשל ביידן? הציטוטים שהדהימו את הנשיא
אומת ההייטק מכה שוב: כך הופתעו אויבי ישראל מפיתוחי הטכנולוגיה

"זו הייתה הדגמה ייחודית של יכולת ארצות הברית לתקוף מתקנים שאויבינו מנסים להרחיק מהישג יד, לא משנה כמה עמוק הם קבורים באדמה, מחוזקים או מבוצרים", אמר אוסטין בהצהרה. "השימוש במפציצי החמקן B-2 Spirit של חיל האוויר האמריקאי מדגים את יכולות התקיפה הגלובליות של ארה"ב לפעול נגד מטרות אלה כשנדרש, בכל זמן ובכל מקום".

גורם צבאי בשורות החות'ים בתימן ניסה להפחית בחשיבות התקיפות האמריקאיות, בשיחה עם הערוץ הלבנוני ״אל-מיאדין״ המזוהה עם חיזבאללה. הגורם טען כי התקיפות לא פגעו במחסני אמל"ח ולא השפיעו בשום צורה על ארסנל הנשק של החות'ים, לא מבחינת כמות ולא מבחינת איכות.

עוד אמר כי השימוש במפציצי B-2 מעיד על החשש של האמריקאים מיירוט כלי טיס על יד החות׳ים בשמי תימן. הגורם הבהיר כי תימן לא תפסיק בסיוע שלה לעזה ולבנון, וכי תוצאותיה של ההסלמה יהיו הרסניות בעבור האמריקנים, הבריטים, וכל מי שיעבוד איתם.

זו הייתה הפעם הראשונה שארה"ב השתמשה במפציץ החמקן האסטרטגי לתקיפת החות'ים בתימן מאז תחילת המבצע האמריקאי. ה־B-2 הוא פלטפורמה גדולה בהרבה ממטוסי הקרב שנעשה בהם שימוש עד כה לתקיפת מתקני ונשק החות'ים, ומסוגל לשאת מטען פצצות כבד בהרבה.

לויד אוסטין אמר כי אישר את התקיפות בהוראת הנשיא ג׳ו ביידן, במטרה "להמשיך ולפגוע" ביכולות החות'ים לאחר יותר משנה של התקפות מצדם על כלי שיט אמריקאיים ובינלאומיים באזור. המתקנים החזיקו "רכיבי נשק שונים" של כלי נשק ששימשו לתקיפת כלי שיט במזרח התיכון, אמר שר ההגנה. "נמשיך להבהיר לחות'ים שיהיו השלכות למתקפות הבלתי חוקיות והפזיזות שלהם", אמר.

התקיפה הזו מתרחשת בעת שחיילים אמריקאים החלו להגיע לישראל, לאחר שארה"ב הודיעה על פריסת מערכת נגד טילים מתקדמת כדי לסייע בהגנה על ישראל בעקבות מטח הטילים האיראני.

מפציץ חמקן B-2 אמריקאי (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
מפציץ חמקן B-2 אמריקאי (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בעוד שבעבר ארה"ב ביצעה תקיפות נגד החות'ים בשיתוף עם בריטניה, התקיפה האחרונה בוצעה על ידי ארה"ב לבדה. לפי הפיקוד המרכזי האמריקאי, כוחות חיל האוויר והצי האמריקאי היו מעורבים במבצע.

בספטמבר, החות'ים טענו כי שיגרו כתריסר טילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב"מים נגד שלוש משחתות אמריקאיות. דוברת הפנטגון סברינה סינג אמרה כי "בשום שלב" לא פגע אף טיל שיוט או כטב"ם בספינה אמריקאית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר ההגנה של ארה״ב לויד אוסטין (צילום: קובי גדעון/לע''מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר ההגנה של ארה״ב לויד אוסטין (צילום: קובי גדעון/לע''מ)

"אני יכולה לאשר שאף ספינה אמריקאית לא ניזוקה או נפגעה. לא היו נפגעים לכוחות האמריקאים. ראינו התקפה מורכבת מצד החות'ים שכללה טילי שיוט וכטב"מים", אמרה סינג. "למיטב הבנתי, אלה או יורטו והופלו או נכשלו״. מוקדם יותר החודש, ארה"ב תקפה 15 מטרות חות'יות בתימן, כולל "יכולות צבאיות התקפיות של החות'ים", כך לפי פיקוד המרכז האמריקאי.

התקיפה האמריקאית בתימן  (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
התקיפה האמריקאית בתימן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')