ההודעה שיצאה מפיקוד המרכז האמריקאי הייתה מפתיעה: מפציצי חמקן אמריקאים מסוג B2-Spirit השתתפו בהפצצה על חמישה בונקרים ששימשו לאיחסון "מספר סוגים של נשק קונוונציונאלי מתקדם" הנמצא אצל מי שהוגדר פעמיים בהודעה כ"מיליציות החות’ים הנתמכות בידי איראן".

ההודעה הוסיפה: “השימוש במפציצי B2 מדגים את יכולתנו, אם נצטרך להגיע לכל מקום על פני כדור הארץ בכל שעה". המפציצים, כך מתברר המריאו מבסיסם במיסורי במרכז ארה"ב, הפציצו בתימן, וחזרו לבסיסם בארה"ב – ללא ספק עם הרבה תדלוקים אווירים בדרך.

נתניהו ביקר בחריפות את נשיא צרפת מקרון: ״אמירות מבישות״
כזה עוד לא היה: הצעד ששוקלת ישראל לבצע נגד החות'ים בתימן

שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין אף ציין: “זו הדגמה יחודית של יכולתה של ארה"ב לתקוף מתקנים של יריביינו לא משנה כמה עמוק מתחת לאדמה הם נמצאים". “לא נהסס לפעול כדי להגן על אזרחים ואינטרסים אמריקאים ולהרתיע מפני התקפות על אזרחים ונגד בעלות בריתנו באיזור". בהודעת הפנטגון הופיעה שורה נוספת: “ככל הידוע לא נפגעו אזרחים תימניים בתקיפה".

התקיפה האמריקאית בתימן  (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
התקיפה האמריקאית בתימן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

אצל האמריקאים, כדאי לשים לב לכל מילה. אין ספק שיש כאן איום מפורש לאיראנים, שנועד להרתיע אותם שלושה מהלכים קדימה:

א. ישראל תגיב למתקפת הטילים הבליסטיים.

ב. איראן תגיב לתגובה

ג. הזהרו האיראנים, אם תגזימו בתגובתכם לתגובה – ראו מה עשינו היום כהדגמה ליכולות שיש לארה"ב.

ההדגמה הזו מלווה בקריצה קטנה לישראל: היכולות האמריקאיות שהודגמו אתמול, והעובדה שהשימוש במפציצי ה־B-2 הוזכר במפורש, הוא איזכור לנשק שיש רק לאמריקאים ולא לישראל – פצצות חודרות בונקרים מסוג GBU 57 A/B MOP.

הייחודיות של פצצות אלו, שמשקלן כל אחת מהן הוא כ 13,600 ק"ג שהן ניתנות לנשיאה רק על ידי מפציצים כבדים. בפרט ה־B-2 הוא הפלטפורמה הכמעט יחידה המסוגלת לשאת אותן. גודל הפצצה והצורה בה היא בנוייה הופך אותה לפצצה היחידה אשר מסוגלת לפצח בונקרים הנמצאים מעל 60 מטר מתחת לפני האדמה.

התקיפה האמריקאית בתימן  (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
התקיפה האמריקאית בתימן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בפרט, על פי פרסומים זרים: שום מטוס קרב ישראלי (כולל F15I רעם) אינו יכול לשאת פצצות כה כבדות. הפצצות הכבדות ביותר שיש לישראל הן, על פי פרסומים זרים, אותן פצצות 2000 פאונד (אשר לאחרונה עצרו האמריקאים את אספקתם לישראל בעת הדיונים על אישור כיבוש רפיח).

פצצות אלו, המכונות MK-84 מסוגלות לחדור לבונקרים כ־11־12 מטר בלבד. לפי הפרסומים ישראל אמנם הצליחה, בשימוש מתוחכם, שלל השלכת 80 פצצות כאלו שהגיעו בתזמון מושלם מתוך עשרות מטוסי קרב, לפגוע בבונקר של נסראללה שנמצא בעומק של כ־30־40 מטר מתחת לפני האדמה. 

זהו למעשה מסר כפול, כי גם אם לישראל יש יכולת להביא ללבנון הסמוכה אלינו כמות גדולה של מפציצים המטילים את החימוש בצורה שמאפשרת להגיע לעומק של 30־40 מטר – להגיע לאיראן הרחוקה עם כזו של של מטוסים מציב מגבלות תדלוק אשר יקטינו את יכולת נשיאת התחמושת. ולכן היכולת הישראלית לפגוע בבונקרים כאלו, אשר בהם נמצאים חלק מתכנית הגרעין של משמרות המהפיכה האיראנים, הופך למבצע מסובך ביותר.

האמריקאים הוכיחו יכולת כזו שלחיל האוויר הישראלי יהיה קשה עד כמעט בלתי אפשרי לשכפל. לעיתים כדאי שנבין את מגבלות הכוח. אוסטין שלח גם לנו תזכורת זו.