קמלה האריס, סגנית נשיא ארצות הברית, התעמתה בחריפות עם הרשת המזוהה עם הימין הפוליטי המזוהה ככלי התקשורת הביתי של דונאלד טראמפ, במהלך ראיון ביום רביעי בלילה (שעון ארה״ב). ראיון שבמהרה הפך למעין עימות נשיאותי סוער ולא צפוי.

המפגש בין סגנית הנשיא והמועמדת הדמוקרטית, קמלה האריס לבין המראיין ברט באייר התאפיין במתיחות רבה, כשהשניים קוטעים הדדית אחד את השנייה. באייר הציג את מה שנתפס כ׳זגזוגי מדיניות׳ מצידה של האריס, בעוד היא ניסתה להטמיע את נקודות המסר שלה בעקביות. הראיון התקיים במדינת המפתח פנסילבניה, והיה דומה יותר לעימות הראשון שניהלה האריס מול טראמפ מאשר לראיונות פורמליים בהם נראתה לא פעם מתקשה לענות.

״סליחה, תן לי לסיים, אתה חייב לתת לי לסיים״, דרשה האריס בנחרצות במהלך הראיון, טכניקה ששימשה אותה בעבר בהתמודדויות מול יריבים גבריים בדיונים בקונגרס ובעימותים פוליטיים. כשהזכור מביניהם היה מול סגן הנשיא דאז, מייק פנס.

הופעתה של האריס בפוקס ניוז הייתה חלק מניסיון למצוא נקודות מפנה חדשות במירוץ שאין לו מוביל ברור, כאשר רוב מדינות המפתח נחשבות למתנדנדות. ויתורו של טראמפ על העימות השני הפך את השבועות האחרונים של הקמפיין לחסרי רגעים מכריעים מתוכננים מראש. ההחלטה של האריס ללכת לרשת המזוהה עם יריביה, הייתה הימור, אך כזה שיכול להשתלם.

גם האריס וגם פוקס ניוז השיגו את מבוקשם מהמפגש. סגנית הנשיא נראתה לוחמנית כשהעזה להיכנס לזירת המדיה השמרנית, והציגה ניגוד מול טראמפ שמתחמק מראיונות בתקשורת שבהם עלול להיות נבחן ביסודיות. היא העלתה טענות חמורות על הרטוריקה הקיצונית של טראמפ ואיומיו להשתמש בצבא כנגד ״אויבים מבפנים״ – נקודה שהצופים בפוקס ניוז אינם נתקלים בה לעיתים קרובות. הופעתה חיזקה את קו הקמפיין החדש שלה, המדגיש את הסכנות שבכהונה שנייה של טראמפ. לדבריה, טראמפ יבלה את זמנו בבית הלבן כשהוא ״זומם נקמות, שוקע בטרוניותיו ולא חושב על העם״.

מנגד, פוקס ניוז הצליחה להפיק שעות של תוכן תגובה לאחר הראיון. פרשני הרשת התייחסו לכך שהאריס נמנעה מלענות לשאלתו של באייר בנושא מספר המהגרים הבלתי חוקיים שנכנסו לארה״ב בתקופתה כסגנית נשיא תחת ממשל ביידן. בנוסף, עלו סוגיות רגישות לקהל השמרני כמו מקרי רצח של נשים על ידי מהגרים לא חוקיים ותמיכתה של האריס בעבר במימון טיפולים רפואיים עבור אסירים טרנסג'נדרים, כולל מהגרים בלתי חוקיים.

קמלה האריס ודונלד טראמפ בערב העימות הנשיאותי (צילום: רויטרס)
קמלה האריס ודונלד טראמפ בערב העימות הנשיאותי (צילום: רויטרס)

בצעד שנועד אולי להקטין את הסיכוי שהאריס תשכנע את הצופים, פוקס ניוז העלתה לאחר הראיון תגובות חריפות של בניו של טראמפ, דונלד ג׳וניור ואריק, וכן של יועצו לשעבר, סטיבן מילר.

הופעתה של האריס לא הייתה נטולת סיכונים. הביקורת ברשתות החברתיות התמקדה לא פעם בסטריאוטיפים המכוונים כלפי ״נשים שחורות חזקות״, אך ייתכן שהופעתה תסייע לה בקרב מצביעים מתלבטים, במיוחד אלה המותשים מהתנהלותו של טראמפ ומהדינמיקה הפוליטית הסוערת שהוא יוצר. 

הראיון בפוקס ניוז היה רק חלק ממסע גדול יותר של האריס במאמץ למשוך מצביעים רפובליקנים מתונים, אשר מתנגדים להתנהלותו של טראמפ. היא הופיעה בפנסילבניה לצידם של אנשי רפובליקנים לשעבר, שפרשו מהמפלגה בשל דעותיו הקיצוניות של הנשיא לשעבר. האריס ניסתה לצייר את עצמה כאלטרנטיבה ראויה, וציינה כי בבחירות אלה ״לא מדובר בפוליטיקה רגילה, אלא בעתיד הדמוקרטיה בארצות הברית״.

עם זאת, הניסיון של האריס לערער את טראמפ מצביע גם על הקשיים העומדים בפניה. היא מייצגת ממשל לא פופולרי בעידן של חוסר יציבות כלכלית, כאשר מחירי השכירות, הרכבים והמזון נותרים גבוהים. הופעתה בפוקס ניוז אמנם העידה על אומץ לב פוליטי, אך גם חשפה את חולשותיה, בעיקר בתחום ההגירה, נושא שעלול להוות מכשול עבור מאמציה לשכנע מצביעי ימין רך, מיואשים ומותשים.