מלחמת חרבות ברזל: שעות ספורות לאחר חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר ביום חמישי, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויועציו החלו לגבש מהלך אחרון להפחתת האלימות במזרח התיכון. התוכנית כוללת הפסקת אש ועסקת שבויים בעזה, צמצום התקפות ישראל על חיזבאללה בלבנון, והכרזה על ניצחון שתאפשר לישראל להימנע מתגובה משמעותית נגד איראן.

"הגיע הזמן שהמלחמה הזו תסתיים," אמר ביידן עם נחיתתו בברלין בליל חמישי. הוא הוסיף כי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וקרא לו "להתקדם הלאה" מהמלחמה ולהתמקד בבניית מציאות פוליטית חדשה באזור.

סגנית הנשיא קמלה האריס הצהירה כי "הגיע הזמן להתחיל את היום שאחרי" - ביטוי המרמז כי לאחר שלושה שבועות בהם ישראל חיסלה את מנהיגי חיזבאללה וחמאס, יעדיה להביס את אויביה הושגו.

קמלה האריס (צילום: רויטרס)
קמלה האריס (צילום: רויטרס)

נתניהו, לעומת זאת, העביר מסר הפוך: "המלחמה הזו לא נגמרה." הפער הבולט בין העמדות משקף את חילוקי הדעות המתמשכים בין ביידן לנתניהו בשנה האחרונה. כעת, עם שלושה חודשים בלבד שנותרו לכהונתו, גישור על הפער הזה יהיה המשימה הדיפלומטית האחרונה של ביידן בתפקידו.

בכירים אמריקאים מקווים כי חיסולם של סינוואר ונסראללה ייצור הזדמנות לעסקת שבויים, גם ללא הפסקת אש מתמשכת. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן שוחח עם עמיתיו בסעודיה ובקטאר, וקרא ליצירת מומנטום לסיום הסכסוך.

השאלה המרכזית כעת היא כיצד ינהג נתניהו בימים ובשבועות הקרובים. הוא עשוי להקשיב לעצת ביידן ו"לקחת את הניצחון", כפי שעשה באפריל לאחר התקפת הטילים האיראנית הראשונה על ישראל. אולם הפעם המצב שונה, וישראל נמצאת בעמדת יתרון צבאי ברור.

ג'ו ביידן, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)

גורמים בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון עשויים לרצות להמשיך בלחץ הצבאי כעת, כשהם משקמים את תדמיתם ומתקרבים להשגת יעדיהם. "מה-7 באוקטובר ועד היום, המנהיגים הישראלים היו עקביים למדי במטרותיהם," אמר סטיבן קוק, חוקר בכיר במועצה ליחסי חוץ. "מטרתם הייתה השמדת חמאס." בינתיים, הקהילה הבינלאומית ממשיכה לקרוא להפסקת אש ולשחרור השבויים.