16 ימים בלבד לפני הבחירות לנשיאות, הממשל האמריקני נמצא במרוץ נגד הזמן, נוכח האפשרות לתקיפה ישראלית באיראן כבר בימים הקרובים. הדבר ניכר במאמץ הדיפלומטי של הדקה ה-90 למנוע הסלמה רחבה - המתווך הוכשטיין אמור להגיע היום ללבנון ושר החוץ בלינקן צפוי להתחיל מחר סבב באזור. ביידן והאריס חוששים, כי להתפתחויות בשבועיים הקרובים, בייחוד בתרחיש של מלחמה אזורית, עלולות להיות השלכות ישירות על תוצאות הבחירות, נוכח העובדה שמדובר במרוץ צמוד ביותר בין האריס לטראמפ.

נראה, כי הממשל שואב זיק של תקווה מחיסולו של סינוואר כדי לנסות ולחדש את המגעים לקידום הסכם חדש להחזרת החטופות והחטופים ולהשגת הפסקת אש במלחמה בעזה, תוך בחינת האפשרויות ל-"יום שאחרי" ויישור קו לגבי היקף הסיוע ההומניטארי, זאת מתוך אמונה כי חרף הסיכויים הקלושים לפריצת דרך מהירה, התנעת המשא ומתן עשויה בין היתר להוביל לדחיית עיתוי התקיפה נגד איראן עד לאחר הבחירות לנשיאות.

המבנה בו חוסל סינוואר (צילום: פלד ארבלי)
המבנה בו חוסל סינוואר (צילום: פלד ארבלי)

לצד זאת, סביר כי בלינקן ישאף לתאם עמדות ולוודא כי יעדי התקיפה של ישראל עולים בקנה אחד עם הקווים האדומים שהציב הנשיא ביידן (לא מתקני גרעין ותשתיות אנרגיה), ובה-בעת להתגבר על סימני השאלה סביב אירוע ההדלפה של מסמכי התקיפה. זאת, תוך ניסיון להבטיח את התיאום ושיתופי הפעולה החיוניים עם מדינות ערב. 

הוכשטיין מצידו ינסה לבחון האם המציאות החדשה שנוצרה בלבנון, בעקבות המכות שספג חיזבאללה, מאפשרת לקדם הסדרה רחבה הן בזירה הפנימית והן מול ישראל, שתאפשר לסיים את הלחימה ולהחזיר את התושבים לבתיהם. במוקד המטרות המרכזיות של הממשל - חיזוק השלטון המרכזי, מינויו של מפקד הצבא עאון לנשיא, הסכמה על פריסת כוחות של הצבא הלבנוני ויתכן גם כוחות בינלאומיים לאורך הגבול על בסיס החלטת מועבי"ט 1701 משופרת.

טנקים ישראלים בגבול לבנון (צילום: מיכאל גלעדי פלאש 90)
טנקים ישראלים בגבול לבנון (צילום: מיכאל גלעדי פלאש 90)

זאת תוך מתן מענה לדרישות הביטחוניות של ישראל, שבראשן למנוע התבססות מחודשת של חיזבאללה דרומית לליטני. בהקשר זה, עפ"י פרסום של ברק רביד בוואלה, ישראל העבירה בימים האחרונים מסמך עקרונות להסדר סיום המלחמה עם חיזבאללה, הכולל בין היתר, דרישה כי צה"ל יורשה לבצע "אכיפה אקטיבית" בשטח לבנון.

מכל מקום, העיניים של כל השחקנים נשואות לעבר ה-5 בנובמבר, מתוך ההערכה כי מדיניות הממשל לפני ואחרי תהיה שונה. עוצמת השינוי תהיה תלויה מן הסתם בזהות הממשל הבא בבית הלבן.

הכותב הוא ראש תחום הזירה הבינלאומית והמזרח התיכון במכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן