סגנית נשיא ארה"ב, קמלה האריס, עלולה לזכות בפחות קולות יהודיים מכל מועמד דמוקרטי קודם לנשיאות, כך עולה מסקר חדש של מכון מנהטן שנערך בתחילת אוקטובר. הסקר, שכלל 658 בוחרים יהודים ברחבי ארה"ב, חושף שינוי מגמה משמעותי בקרב קהילה שהייתה מסורתית תומכת נלהבת של המפלגה הדמוקרטית.

זאת לאחר שהמועמדת לנשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הדמוקרטית עוררה סערה בין שבת לראשון, כאשר במסגרת מפגש שקיימה באוניברסיטת ויסקונסין-מילווקי, היה נראה כי היא הסכימה עם דבריו של מפגין פרו-פלסטיני שהתפרץ לשיחה. עם זאת, לאחר מכן, הכחישה האריס את הנאמר.

מלניה ודונלד טראמפ  (צילום: רויטרס)
מלניה ודונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

כאמור, הסיבות העיקריות לירידה בתמיכה הן חששות מעליית האנטישמיות וחוסר תמיכה מספקת בישראל בקרב הדמוקרטים. הסקר מצא כי האריס מתקשה בנושאים כמו "ביטחון, ישראל ואנטישמיות" בהשוואה לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהביע תמיכה גלויה בישראל.

בנושאי מדיניות ציבורית, הבוחרים היהודים עדיין מזדהים עם הדמוקרטים בסוגיית ההפלות, אך בנושאי הגירה ומדיניות כלכלית דעותיהם אינן מתיישרות עם אף אחת מהמפלגות. הם תומכים בהגדלת מיסים על בעלי הכנסות גבוהות, אך מודאגים מההוצאה הממשלתית. בנושא ההגירה, הם תומכים בקליטת עובדים מיומנים אך דורשים בדיקה קפדנית יותר של המהגרים.

מחאה הפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון  (צילום: רויטרס)
מחאה הפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון (צילום: רויטרס)

בנושא הפשיעה, רוב הבוחרים היהודים מזדהים עם הרפובליקנים וחשים שמערכת המשפט הנוכחית מקלה מדי. הם גם תומכים בחוקים האוסרים על עטיית מסכות בהפגנות, במיוחד לאור ההפגנות הפרו-פלסטיניות האחרונות.

רוב הבוחרים היהודים סבורים כי התקשורת מציגה את ישראל באופן לא הוגן וכי ארה"ב אינה מקדישה מספיק תשומת לב לארגונים יהודיים כמו הליגה נגד השמצה והוועד היהודי-אמריקאי.

כתוצאה מכך, יותר בוחרים יהודים פתוחים כעת לתמיכה במפלגה הרפובליקנית, בעוד רק שליש מדווחים כי ימשיכו לתמוך בדמוקרטים.

הסקר נערך על מדגם מייצג של בוחרים יהודים פוטנציאליים, עם טעות דגימה של 3.8%±. התוצאות מצביעות על שינוי משמעותי בנוף הפוליטי האמריקאי ועשויות להשפיע על מערכת הבחירות הקרובה.

נזכיר, כי טראמפ אמר במרץ האחרון כי כל אדם יהודי שמצביע לדמוקרטים "שונא את הדת שלו" ושונא "את כל מה שקשור בישראל". זאת לאחר שנשאל על הביקורות שהופנו לראש הממשלה בנימין נתניהו על ידי ממשל ביידן ומנהיג הרוב בסנאט של ארה"ב צ'אק שומר. "המפלגה הדמוקרטית שונאת את ישראל. כל אדם יהודי שמצביע לדמוקרטים שונא את הדת שלו. הם שונאים כל דבר שקשור בישראל, והם צריכים להתבייש בעצמם כי ישראל תושמד", הוסיף.