לקראת הבחירות ב-5 בנובמבר, מיליוני אמריקאים כבר הצביעו בהצבעה מוקדמת או בדואר. במערכת בחירות שמושתתת על חבר האלקטורים, כל מדינה מהווה מפתח לניצחון. השנה, המועמדים המרכזיים הם קמלה האריס מהמפלגה הדמוקרטית ודונלד טראמפ מהמפלגה הרפובליקנית.

הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2024 הן אחת ממערכות הבחירות המורכבות בעולם הדמוקרטי. אף על פי שיום הבחירות הרשמי הוא 5 בנובמבר, מיליוני אזרחים אמריקאים כבר הצביעו בהצבעה מוקדמת או יצביעו בדואר טרם פתיחת הקלפיות. למעלה מ-244 מיליון אמריקאים ייגשו לקלפיות כדי לקבוע את זהות הדייר, או הדיירת, הבאים בשדרות פנסילבניה.

בחירות בארה''ב בצל הקורונה (צילום: רויטרס)
בחירות בארה''ב בצל הקורונה (צילום: רויטרס)

מי המועמדים לנשיאות?ֿ

במוקד הבחירות ניצבים שני מועמדי המפלגות המובילות - בצד הדמוקרטי, סגנית הנשיא המכהנת קמלה האריס שהחליפה את הנשיא ג׳ו ביידן כמועמדת הרשמית של המפלגה הדמוקרטית לאחר שזה פרש מהמירוץ לנשיאות ב- 21 ביולי. האריס חגגה לאחרונה את יום הולדתה ה-60, נקודה חשובה במירוץ שעד פרישתו של הנשיא ביידן התחרו בו המועמדים המבוגרים ביותר בהיסטוריה האמריקאית. מולה מתמודד הנשיא לשעבר והמועמד הרפובליקני, דונלד טראמפ, בן ה- 78, שנמצא בעיצומם של מספר פרשיות ואישומים פליליים נגדו, אך ממשיך לתקוף כל הדרך שהוא מקווה שתסתיים בבית הלבן.

ג׳יי די ואנס, המועמד הרפובליקני לסגן הנשיא וטים וולז, המועמד הדמוקרטי לסגן הנשיא בעימות (צילום: רויטרס)
ג׳יי די ואנס, המועמד הרפובליקני לסגן הנשיא וטים וולז, המועמד הדמוקרטי לסגן הנשיא בעימות (צילום: רויטרס)

שני המועמדים בחרו את שותפיהם לריצה: טראמפ בחר בג׳יי די ואנס, סנאטור צעיר מאוהיו ויחסית לא מוכר בזירה הפוליטית הלאומית ואילו האריס בחרה במושל מינסוטה, טים וולז, בן ה- 60.

מועמדים נוספים בבחירות הם ג׳יל סטיין, ממפלגת הירוקים וצ׳ייס אוליבר מהמפלגה הליברטריאנית, שניהם מקווים למשוך קולות צפים ולהוות אתגר למפלגות הגדולות.

איך עובדת מערכת הבחירות?

מערכת הבחירות האמריקאית היא מיושנת ומסורבלת לעיתים קרובות להבנה, אין ספק. אך לא נאמר נואש! הנה איך זה עובד:

הבחירות לנשיאות ארצות הברית מתקיימות במערכת בחירות בלתי ישירה, שבה האזרחים אינם בוחרים ישירות את הנשיא אלא את 538 האלקטורים המרכיבים את חבר האלקטורים. האלקטורים הללו הם שבסופו של דבר בוחרים את הנשיא או הנשיאה, כאשר המועמד שיזכה ב-270 אלקטורים לפחות ינצח.

לכל מדינה יש מספר אלקטורים, בהתאם לגודל אוכלוסייתה ולייצוגה בקונגרס האמריקאי. כך לדוגמה, לטקסס יש 40 אלקטורים בעוד קליפורניה איבדה אלקטור אחד מאז הבחירות הקודמות, והיא מיוצגת כעת על ידי 54 אלקטורים. חלק מהמדינות, כמו מיין ונברסקה, משתמשות בשיטת ייצוג יחסי שמאפשרת חלוקת אלקטורים על פי התוצאות באזורים שונים.

אפשר להצביע גם לפני ה- 5 בנובמבר? על הבחירות המוקדמות והצבעה בדואר

למרות ש-5 בנובמבר הוא היום הרשמי, ההצבעה בפועל כבר החלה. במדינות רבות, כמו צפון קרוליינה, נשלחו טפסי ההצבעה בדואר כבר ב-6 בספטמבר, וההצבעה המוקדמת תמשיך לגדול. מערכת ההצבעה בדואר, שהפכה לנפוצה במיוחד בבחירות 2020 בשל מגפת הקורונה, ממשיכה לשמש בוחרים רבים, למרות החששות והטענות שהושמעו על ידי טראמפ לגבי אפשרות הונאה, טענות שלא גובו בראיות משמעותיות והופרכו לעיתים קרובות.

כיום, 47 מדינות מאפשרות הצבעה מוקדמת, ובמקומות אחרים, כמו אלבמה ומיסיסיפי, נדרשת סיבה מיוחדת לקבלת אישור להצבעה מוקדמת.

הליך הספירה וההצבעה, רגע לפני הרגע הגדול

לאחר סגירת הקלפיות, מתחיל הליך הספירה, אך לעיתים התוצאות הראשוניות אינן סופיות. מדינות רבות מחכות לקבל ולהשלים את ספירת ההצבעות בדואר או מחו״ל. בשונה מבחירות בעבר, בהן נודע הזוכה כבר בשעות הלילה, בבחירות 2020 נרשמו עיכובים משמעותיים, והזכייה של ביידן הוכרזה רק לאחר מספר ימים.  הגוף האחראי על הכרזת התוצאות, סוכנות AP, מדגיש כי אינו מסתמך עוד על סקרי יציאה מהקלפיות, אלא על שילוב של ספירת קולות וסקרי דעת קהל שנערכו לפני הבחירות.

אז מה הלאה?

האלקטורים יתכנסו ב-17 בדצמבר כדי למסור את קולותיהם הרשמיים, והתוצאות יוכרזו רשמית ב-6 בינואר 2025. הנשיא, או הנשיאה, הנבחרים יישבעו וייכנסו רשמית לתפקיד ב-20 בינואר, וכך תחל לה תקופת כהונה של ארבע שנים.