מהומה התעוררה בפרלמנט האוסטרלי בעת ביקורו הרשמי והראשון של המלך צ׳ארלס מאז עלה לכס המלוכה. נאומו בקנברה נקטע בחדות על ידי חברת הפרלמנט הילידית לידיה ת׳ורפ, נציגה עצמאית ממדינת ויקטוריה ממוצא אבוריג׳יני, שהאשימה את המלך ברצח עם כלפי בני עמה. 

ת׳ורפ קמה ממקומה והתקדמה לעבר הבמה, תוך שהיא צועקת לעברו של המלך צ׳ארלס: ״זו לא האדמה שלך, אתה לא המלך שלי!״ והוסיפה ״ביצעתם רצח עם באנשינו, תחזירו לנו את האדמות שלנו, את מה שגנבתם — את העצמות שלנו, את הגולגולות שלנו, את התינוקות שלנו, את האנשים שלנו״.

חיזבאללה ניסה להרים את הראש - צה"ל הפיל עליו משקולת של מספר טונות

ת׳ורפ נלקחה החוצה על ידי אנשי הביטחון, בעוד המלך והנוכחים, כולל ראש ממשלת אוסטרליה אנתוני אלבניזי, נותרו במקומם ולא הגיבו לתקרית.

האירוע התרחש במהלך ביקורו הראשון של צ'ארלס באוסטרליה מאז הפך למלך בשנת 2022, והוא הביקור הראשון של מלך בריטי באוסטרליה מאז 2011.

אוסטרליה, אשר קיבלה את עצמאותה בשנת 1901 לאחר שהייתה קולוניה בריטית, עדיין נחשבת למונרכיה חוקתית שבה המלך צ'ארלס משמש כראש המדינה, אך תפקידו הוא סמלי בלבד ללא השפעה על ניהול המדינה היומיומי.

עמוס הוכשטיין  (צילום:  REUTERS/Mohamed Azakir)
עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

האירוע העלה שוב את השאלה על הפיכתה של אוסטרליה לרפובליקה, שאלה שהתשובה עליה חצויה, לפי הסקרים שנערכו בנושא. ארמון בקינגהאם הצהיר מוקדם יותר החודש, בשמו של המלך, כי ״ההחלטה האם אוסטרליה תהפוך לרפובליקה תתקבל בהתאם לרצון הציבור האוסטרלי״. זאת לאחר שבשנת 1999 ההחלטה על מעבר לרפובליקה נדחתה ברוב זעום במשאל עם.

לאחר ההפרעה והסערה, פרסמה ת׳ורפ הצהרה בה היא טענה כי אוסטרליה צריכה להיפרד מהמונרכיה הבריטית ולהקים הסכם עם העמים הילידיים. לדבריה, ״הכתר פלש למדינה הזו, לא חתם על הסכם עם עמים ילידים וביצע רצח עם בנו״.