משטרת סרי לנקה הודיעה היום (חמישי) כי נעצרו שני חשודים שלכאורה קשורים לתכנון פיגוע באזור ארוגם ביי. כזכור, אתמול פורסמה אזהרת המטה לביטחון לאומי (המל״ל), הקוראת לישראלים לצאת באופן מיידי מאזור ארוגם ביי ואזור החופים בדרום ומערב סרי לנקה, שם הוכרזה רמת איום 4.

עינבל, ישראלית הנמצאת בסרי לנקה, מתארת את המצב בפוסט שהעלתה לפייסבוק: “בארוגם פינו פיזית את כל התיירים (לא רק ישראלים). אנחנו עזבנו את ארוגם ביום ראשון, בלילה האחרון הציבו לנו שוטרים בכניסה לגסטאהוס לשמור עלינו. ואז עוד לא הייתה אזהרה כל כך חמורה. זו לא הייתה הרגשה נעימה".

ארוגם ביי, סרי לנקה (צילום: אינגאימג')
ארוגם ביי, סרי לנקה (צילום: אינגאימג')

עינבל עוד הוסיפה כי הנהג שלה אף סיפר כי פתח חמ”ל מאולתר כדי לסייע לתיירים המבקשים לעזוב בדחיפות את החופים בדרום. אזהרות המסע לא מוגבלות לישראל בלבד.

דור, ישראלי שנחת בקולומבו, כתב: “נחתנו בקולומבו היום והתוכנית הייתה לרדת לחוף הדרום מערבי מחר, בעקבות הפרסומים שוקלים לעבור למדינה קרובה".

העיר קולומבו, סרי לנקה (צילום: יח''צ ספיריט)
העיר קולומבו, סרי לנקה (צילום: יח''צ ספיריט)

ישראלים נוספים שנמצאים באזור מצביעים על תחושת דחיפות גוברת. על פי יובל, שמטייל בדרום סרי לנקה: “האווירה כאן מאוד מתוחה, רוב הישראלים שאני מכיר כבר עוזבים או שוקלים לעזוב מהר.” שרון, שמתגוררת זמנית באזור החופים, כתבה אף היא: “המקומיים מנסים להרגיע, אבל התחושה היא שזה יכול להתפרץ בכל רגע, וכבר עכשיו רואים פחות ופחות תיירים על החוף וגם אני כבר חזרתי לגסטהאוס ומחפשת טיסה לקולומבו”.

אורן כהן, המתגורר במדינה כבר שלוש שנים, מציג תמונה אחרת ומבקש להבהיר את המצב בשטח. “זה לא התחיל אתמול,” הוא אומר. “בסרי לנקה מתמודדים עם המצב הזה כבר קרוב לשבוע. הרבה לפני פרסום אזהרת המסע, כבר התנהלו חקירות, נעצרו אנשים, והחלו פעולות ביטחוניות כמו אבטחת בתי חב”ד. השירותים המקומיים עובדים על זה כבר כמה ימים, והאזהרה שפורסמה אתמול יצרה היסטריה מטורפת. אנשים ברחו מאזורי החוף במחירים מופקעים, ועכשיו הם תקועים בשדה התעופה, מחפשים טיסות בכל מחיר.”

כהן מבקר את פרסום האזהרה, שלדבריו, רק החריפה את המצב: “אני לא יודע מה השיגו עם ההודעה הזאת. השלטונות המקומיים כבר טיפלו בזה בצורה רצינית, וזה יצר סערה בכוס מים. שירותי הביטחון כאן עושים את עבודתם, אבל ההודעה רק גרמה לפאניקה מיותרת.”

לשאלתי כיצד השתנתה האווירה בעקבות אזהרת המסע, כהן השיב כי האווירה הפכה לא נעימה: “האמריקאים והישראלים יצרו פה היסטריה, זה לא רק הישראלים שברחו, גם תיירים אחרים, כולל גרמנים ואמריקאים. אנחנו מנסים להרגיע ולעזור למי שצריך, אבל זה לא קל.” כשנשאל מה המסר שלו לישראלים ששוקלים להגיע לסרי לנקה בתקופה הקרובה, הוא היה נחרץ: “יכולים להגיע בשקט. הכל יירגע פה בעוד יום יומיים. השירותים המקומיים בשליטה, והמצב הולך להירגע בקרוב.”

כהן גם הביע כעס כלפי ההשפעה של אזהרת המסע על התיירות באזור, שלדבריו, נפגעה בצורה קשה: “עשו פה פיגוע רשמי בתיירות. הישראלים מהווים קרוב ל-20 אחוז מהתיירות פה, וזה ענף מספר אחד של המדינה. מה שעשו פה זה כאוס מוחלט בלי לבדוק לעומק את המצב. אני מאחל למקבלי ההחלטות שיבינו את הנזק שהם גרמו.”

האווירה בסרי לנקה מתוחה, אך כהן מאמין שהמצב יירגע בקרוב וממליץ לישראלים להישאר רגועים. “המצב פה לא כזה חמור כמו שמציגים אותו. צריך סבלנות וקור רוח, וזה יסתיים מהר.”