האופוזיציה הפרו־מערבית בגיאורגיה מערערת על תוצאות הבחירות לפרלמנט, לאחר שהרשויות הודיעו כי מפלגת ״החלום הגיאורגי״ השלטת הובילה בתוצאות הבחירות שרבים ראו כמאבק קיומי על עתידה של גיאורגיה, האם המדינה תבחר להתקרב למערב או שמא תיפול ברשתו של נשיא רוסיה, וולדימיר פוטין והשפעתו.

ועדת הבחירות המרכזית מסרה הבוקר (ראשון) כי מפלגת ״החלום הגיאורגי״ זכתה ב־54.8% מהקולות ביום שבת, כאשר כמעט כל הקולות נספרו. מערכת הבחירות העוקצנית, שנערכה על רקע מאבקים פנימיים וחשש לדיכוי חופש הביטוי, הובילה לשיעור הצבעה הגבוה ביותר מאז עליית מפלגת השלטון לשלטון ב־2012.

תושבי גיאורגיה מצביעים בבחירות, טיביליסי, יום שבת (צילום: רויטרס)
תושבי גיאורגיה מצביעים בבחירות, טיביליסי, יום שבת (צילום: רויטרס)

תצפיתנים גיאורגים, שהוצבו באלפים ברחבי המדינה לצורך פיקוח על הבחירות, דיווחו על הפרות מרובות וציינו כי התוצאות ״אינן משקפות את רצון העם הגיאורגי״. הבחירות שהתקיימו אמש, לדבריהם, מייצגות התרחקות ממדיניות פרו־מערבית אל עבר אוריינטציה רוסית מובהקת.

מפלגת השלטון ״החלום הגיאורגי״ הפכה בתקופה האחרונה לאוטוריטרית יותר, תוך חקיקת חוקים המדכאים את חופש הביטוי והחופש הפוליטי, בדומה לאמצעים המקובלים ברוסיה. האיחוד האירופי אף השהה את תהליך הצטרפותה של גיאורגיה לאיחוד במענה ל״חוק הרוסי״ שעבר ביוני האחרון.

בידזינה איוונישווילי, מייסד מפלגת ״החלום הגיאורגי״ ומיליארדר שהרוויח את הונו ברוסיה, הכריז על ניצחונו כמעט מיד לאחר סגירת הקלפיות, וציין כי ״מדובר באירוע עולמי נדיר שמפלגה מצליחה בצורה כה ברורה בנסיבות כה קשות – סימן מצויין לכישרונו של העם הגיאורגי״. טרם יום הבחירות, הצהיר איוונישווילי ולא בפעם הראשונה בעצרת תמיכה בממשלה בעיר הבירה טיביליסי כי יאסור את פעילותן של מפלגות האופוזיציה אם מפלגתו תזכה וכי מפלגת ״החלום הגיאורגי״ תתנקם במפלגות האופוזיציה ״על פשעי מלחמה שבוצעו נגד העם הגיאורגי״ – וכמובן שלא פירט את הפשעים המדוברים של מפלגות האופוזיציה.

טינה בוקוצ׳בה, יושבת ראש מפלגת ״התנועה הלאומית המאוחדת״ האופוזיציונית, האשימה את ועדת הבחירות בהעברת ״הוראה מלוכלכת״ מאיוונישווילי ואמרה כי הוא ״גנב את הניצחון מהעם הגיאורגי ובכך גם גנב את עתידו האירופי״. לדבריה, האופוזיציה לא תכיר בתוצאות ותפעל ״כפי שלא פעלה מעולם״ כדי להשיב את התקווה לשותפות עם המערב.

במקביל, נמסר כי מטה מפלגת ״התנועה הלאומית המאוחדת״ הותקף ביום הבחירות, וגורמי תקשורת בגיאורגיה דיווחו כי שני אנשים פונו לבתי חולים לאחר שהותקפו מחוץ לקלפיות.

במהלך קמפיין הבחירות, שהתאפיין במאבק על סוגיות מדיניות חוץ ותקיפה אישית, נרשמו תלונות מצד אזרחים שחשו מאוימים ונדרשו להצביע עבור מפלגת השלטון. על פי הדיווחים, ״החלום הגיאורגי״ זכתה בשיעור תמיכה יוצא דופן של כ־90% במחוז ג'ווקטי בדרום המדינה, בעוד שבבירה טביליסי התקשתה המפלגה להשיג יותר מ־44% מהקולות.

תושבי גיאורגיה מצביעים בבחירות, טיביליסי, יום שבת (צילום: רויטרס)
תושבי גיאורגיה מצביעים בבחירות, טיביליסי, יום שבת (צילום: רויטרס)

בסיור שקיימו עיתונאים באזור לפני הבחירות, תיארו תושבים רבים ממוצא ארמני כי נמסרו להם הנחיות כיצד להצביע מצד גורמים מקומיים, ואף תהו מדוע יש לגיאורגיה צורך בקשר עם אירופה. חלקם אף הביעו העדפה ליחסים קרובים עם מוסקבה על פני האיחוד האירופי.

סקרים מצביעים על כך שכ־80% מהגיאורגים תומכים בהצטרפות לאיחוד האירופי, וחוקת המדינה אף מחייבת את מנהיגיה לשאוף להצטרף לאיחוד ולברית נאט״ו. רבים במדינה חוששים כעת שמפלגת ״החלום הגיאורגי״ מסיטה את גיאורגיה לכיוון משטר סמכותני שעלול לחסל את שאיפות ההצטרפות לאיחוד האירופי.

בריסל השעתה את תהליך הצטרפות גיאורגיה לאיחוד האירופי לאחר שמפלגת השלטון העבירה בחודש יוני השנה חוק שנודע בכינויו ״החוק הרוסי״ המחייב עמותות המקבלות מימון חיצוני של למעלה מ-20% מתקציבן להירשם כ״סוכנים זרים״ או לשלם קנסות, ועורר ביקורת חריפה בקרב גורמי אופוזיציה וגורמים בינלאומיים, החוק עולה בקנה אחד עם הכלים הסמכותנים של הקרמלין. מתנגדי החוק רואים בו אמצעי לדיכוי האופוזיציה ומכשול נוסף בדרך לאיחוד האירופי.

״הבחירות האלה אינן רק שינוי שלטון – הן שאלה של הישרדות למדינה״, הדגיש ניקה גבאראמיה, ראש מפלגת ״קואליציית השינויים״ מהאופוזיציה. ״ממשלה בהנהגת איוואנישווילי משמעותה גיאורגיה תחת רוסיה״.

איוואנישווילי, אשר הצביע בבוקר תחת אבטחה כבדה, נמנע מלהשיב לשאלות כתבים בנוגע לאפשרות ברית עם רוסיה. בציניות אמר כי הבחירות הן בין ״ממשלה שתשרת אתכם״ לבין ״סוכנים של מדינה זרה שישרתו רק את האינטרסים שלה״. הוא לא ציין במפורש את שם המדינה, אך גורמי ממשל במפלגתו טענו טרם הבחירות כי יש ״מפלגת מלחמה גלובלית״ הפועלת דרך האיחוד האירופי וארה״ב, במטרה להרחיב את הסכסוך באוקראינה ולהפיל את מפלגת ״החלום הגיאורגי״ מהשלטון.

איוואנישווילי, שמפלגתו הפיצה בעבר את תיאוריית הקונספירציה של ״מפלגת המלחמה הגלובלית״, טען כי אותה מפלגה אחראית למשברים בינלאומיים שנועדו להוביל מדינות לעימות מול רוסיה. ״כוח עולמי זה אילץ את גיאורגיה להתעמת עם רוסיה, וסיכן אף יותר את אוקראינה״, אמר מוקדם יותר השנה, לפי דיווח בכלי התקשורת ״פוליטיקו אירופה״.