תשעה ימים עד פתיחת הקלפיות ברחבי ארה״ב ותחילת ההצבעה המוקדמת במדינות המתנדנדות, הנשיא לשעבר והמועמד הרפובליקני בהווה, דונלד טראמפ, מחריף את הטונים, האיומים והמתקפות על יריביו הפוליטיים.

הבחירות הקרבות מצטיירות כמאבק גורלי על עתידה הדמוקרטי של המדינה. טראמפ הבטיח שלשום (שישי) כי יעמיד לדין ואף ישלח לכלא מספר רב של גורמים המעורבים בפוליטיקה ובבחירות. כמה שעות לאחר מכן, התארח בפודקאסט ״The Joe Rogan Experience״, שם התייחס ליריביו כ״אויב מבפנים״ והצהיר שהם מהווים איום גדול יותר על האומה מאשר צפון קוריאה.

כבר שמונה שנים מזהירים הדמוקרטים כי שאיפותיו הפוליטיות של טראמפ מעמיקות את הקרעים בחברה האמריקאית. ניצחונו האפשרי בקדנציה שנייה מעמיד בסכנה את עקרונות היסוד של הרפובליקה. אישים בכירים במערכת הביטחון ובכירים לשעבר בממשל טראמפ עצמו מתריעים כעת כי ניצחונו עשוי להפוך לשלטון דיקטטורי.

סגנית הנשיא והמועמדת הדמוקרטית קמלה האריס מזהירה גם היא לעיתים תכופות מפני הסכנות שבעלייתו של טראמפ לשלטון בשנית – בכוונתו להגביל זכויות יסוד, כמו זכות האישה על גופה, ולהתנקם באויביו הפוליטיים. ישנן אינדיקציות כי כהונה שנייה לנשיא הסורר תשפיע גם על בעלי עסקים וכלי תקשורת בבעלותם, אשר נוקטים בעמדות פוליטיות זהירות יותר לנוכח איומיו של טראמפ.

מעבר לתוצאות הבחירות, עבור טראמפ זו מערכה בעלת משמעות אישית עמוקה. הפסד עשוי לחשוף אותו לתביעות משפטיות קשות ואפילו לאפשרות של מאסר.

קמלה האריס בעצרת תמיכה באוסטין, טקסס (צילום: רויטרס)
קמלה האריס בעצרת תמיכה באוסטין, טקסס (צילום: רויטרס)

מערכת הבחירות הנוכחית הפכה לקרב שלא נראה כמותו בפוליטיקה האמריקאית. בפוסט שפרסם טראמפ ברשת החברתית שלו ״truth״, כתב כי מי ש״מרמה״ בבחירות צפוי ל״עונשי מאסר ארוכי טווח״, ויינקטו נגדו צעדים חסרי תקדים. המילים הדהדו פוסט דומה מספטמבר, אך הפעם, פחות משבועיים לפני הבחירות, הן נושאות עימן משמעות חריפה במיוחד. טראמפ טוען כי הוא מתכוון לכל מילה, גם כשבעלי בריתו מנסים לרכך את דבריו.

דונלד טראמפ בעצרת תמיכה (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ בעצרת תמיכה (צילום: רויטרס)

כאשר נשאל על דבריו בראיון ברשת האמריקאית המזוהה איתו ״FOX news״, התעקש טראמפ על דבריו והצביע על נבחרי ציבור דמוקרטים בולטים, דוגמת ננסי פלוסי ואדם שיף, כדוגמאות ל״אויב״ עליו דיבר. הטרמינולוגיה הזו מקבלת בימים אלו תהודה רבה, במיוחד לקראת עצרת ענק שמתכנן טראמפ במדיסון סקוור גארדן הלילה (ראשון שעון ישראל). דמויות מפתח דמוקרטיות, בהן הילרי קלינטון, השוו את האירוע לעצרת ״בעד אמריקה״ שנערכה ב־1939 לתמיכה באדולף היטלר.

בתגובה לדברי קלינטון, אמר טראמפ בעצרת במישיגן: ״היא אומרת שזה כמו שנות ה־30, אבל זה לא. זה נקרא ׳להחזיר את אמריקה לגדולתה׳״. טראמפ מבטיח להעניש את מתנגדיו הפוליטיים בטענה כי הבחירות ב־2020 נגנבו ממנו, טענה שנבדקה מספר פעמים ונדחתה על הסף.

במפגש טלוויזיוני בסגנון ״שאלות ותשובות״ ברשת CNN ביום רביעי, הצהירה סגנית הנשיא קמלה האריס כי דונלד טראמפ עשוי להפוך לנשיא שמעריץ דיקטטורים ואינו נרתע מהשתלטות בסגנון פשיסטי. לדבריה, התבטאויותיו של ראש הסגל לשעבר, ג׳ון קלי, שכינה את טראמפ ״דיקטטור פוטנציאלי״, הן ״קריאת חירום לציבור האמריקאי״.

בעצרת שנערכה בשרלוט, צפון קרוליינה, ביום שישי, הזהיר הנשיא לשעבר ברק אובמה כי טראמפ לא ישאיר בממשלו בכירים המסוגלים לבלום צעדים בלתי חוקיים, כמו שהיו בממשלו הראשון – דוגמת הרמטכ״ל לשעבר מארק מילי, שהתריע בעצמו מפני טראמפ, וג׳ון קלי. ״אנחנו לא צריכים ארבע שנים נוספות של מישהו שחושב את עצמו למלך ומאיים על מתנגדיו״, אמר אובמה.

גם רפובליקנים ידועים החליטו לתמוך בהאריס והצטרפו לקריאות האזהרה. ליז צ׳ייני, חברת הקונגרס לשעבר מוויומינג, ציינה שטראמפ עלול להוביל להתמוטטות הדמוקרטיה האמריקאית. בעצרת בפרברי פילדלפיה הזהירה כי קל לחשוב ש״דברים כאלה לא יקרו כאן״, אך ״כמי שראתה איך זה עלול להדרדר במהירות, זה בדיוק מה שעומד על הכף״. ראש עיריית ווקשה, ויסקונסין, שון ריילי, הרפובליקני גם הוא, הביע חשש מהשלכות ניצחונו של טראמפ. ריילי אמר כי בחירתו של טראמפ עלולה להוביל את המדינה ״לפשיזם ולאוטוריטריות״.

אוליביה טרוי, לשעבר יועצת לביטחון הפנים של סגן הנשיא מייק פנס וכיום פעילה בקמפיין של האריס, הדגישה כי היא ובני משפחתה דנים בהשפעות האפשריות של בחירת טראמפ על ביטחונם האישי. ״הרטוריקה והדיבורים של טראמפ יהיו בעלי השלכות מוחשיות על המציאות״, אמרה.

נראה כי נשיא ארה״ב לשעבר, דונלד טראמפ, לא שכח ולא סלח ליריביו הפוליטיים. לאורך כהונתו קרא לחקור את יריביו הפוליטיים ואף זכה לכך לעיתים קרובות. טראמפ נוהג לציין בשמות את מתנגדיו ואת תומכיו. בעצרת בטקסס ביום שישי, תקף טראמפ את מגזין ״The Atlantic״, שדיווח על התבטאותו השנויה במחלוקת לפיה הוא מעריץ את הדיקטטור הנאצי היטלר בשל שליטתו בצבא.

טראמפ פנה לעורך המגזין ג’פרי גולדברג והשתמש בביטויים שהשתמעו כביקורת אנטישמית. טראמפ האשים את האריס כי השוותה אותו ישירות להיטלר – אף שהדבר לא נאמר על ידה – והפיץ סרטון בו ניצול שואה דורש ממנה התנצלות.