"ישראל היא שמכתיבה את האירועים במזרח התיכון, לטוב ולרע. ארצות הברית הורדה לתפקיד 'שחקן משנה'" – כך קובע מארק לנדר, במאמר שפרסם היום (שני) ב"ניו יורק טיימס". לנדר מציין כי העמדה הזו נפוצה גם בקרב אנליסטים ודיפלומטים לשעבר, שסבורים שארה"ב איבדה מכוחה באזור, בעוד ישראל מרחיבה את הלחימה לחזיתות מרובות.

"זהו שינוי משמעותי. בין אם בשדות הקרב בעיראק או במתחם הנופש הנשיאותי בקמפ דייוויד, ארצות הברית ראתה את עצמה מזה זמן רב כשחקן המרכזי במזרח התיכון, פועלת בנחישות, גם אם לא תמיד בהצלחה, כדי לשנות את מהלך ההיסטוריה הקטלנית של האזור", נכתב בפרשנות.

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

"כעת, כאשר ישראל משחררת מתקפות נגד אויביה – כולל חיזבאללה בלבנון, חמאס בעזה והתומכת בהם, איראן – הנשיא ג'ו ביידן מוצא את השפעתו מוגבלת מאוד, ומתעסק בעיקר בפתרון בעיות באופן דיפלומטי", טען לנדר. הוא מוסיף כי הלחץ האמריקני כן השפיע על ישראל בהיענותה שלא לתקוף אתרי גרעין או מתקני נפט באיראן, אבל המאמצים שאפתניים יותר – כמו המו"מ להפסקת אש בעזה – לא הצליחו להביא לפריצת דרך.

"נראה גם שאין לה השפעה רבה על ראש הממשלה בנימין נתניהו", צוין במאמר ה"ניו יורק טיימס", "שהסלים את העימות עם חיזבאללה ואיראן, והמשיך במבצע הצבאי בעזה למרות שהרג את מנהיג החמאס, יחיא סינוואר". לדבריו, האנליסטים מזהים כי גם רוסיה וסין עוקבות בעניין אחרי ההתפתחות הזו, המשקפת את ההידחקות של ארה"ב החוצה מעמדת "המכתיבה את סדר היום העולמי".