פינת "טוב לדעת": עולם הקטניות מציע לנו עשרות סוגים של תוספות חלבוניות, עשירות וכמובן טעימות לארוחת הצהריים. הגיע הזמן שנכיר את הערך התזונתי של אחת מהקטניות הפופלריות ביותר על הצלחת שלנו, הישראלים, העדשים. הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, סקרה באוזני מאזיניה את הערכים התזונתיים של הקטנייה.

"יש בהן בערך 30 אחוז חלבון מאוד איכותי, וזה מקור טוב לחלבון כבר לפני אלפי שנים", אמרה רוזמן תחילה. "זה אחד הגידולים הכי עתיקים שידועים, הם הוזכרו בתנ"ך הרבה פעמים. הסיפור הכי ידוע הוא על עשו שמכר את הבכורה לאחיו תמורת נזיד עדשים".

"יש הרבה צבעים לעדשים, הכי נפוצים בארץ – כתומות, ירוקות ושחורות", המשיכה. "הכתומות מגיעות חצויות, וזמן הבישול שלהן קצר, אבל חוץ מזה אין הבדל בין הצבעים השונים. את העדשים לא צריך להתפיח לילה שלם, אפשר לקחת אותן לשטוף ולבשל בבישול קצר יותר יחסית לקטניות אחרות".

"האינדקס הגליקמי של העדשים מאוד נמוך אם אוכלים אותם כתוספת למנת חלבון אחרת ולא במקום אז הן עדיפות בהשוואה לאורז פסטה או תפו"א. כל תבשיל שכולל את השילוב של העדשים יחד עם דגנים כמו מג'דרה החלבון אפילו יותר איכותי כי זו השלמת חלבון. כוס עדשים אחרי בישול זה 120 קלוריות ו-9 גרם חלבון גם כוס מג'דרה אותו דבר", אמרה עוד.

עדשים (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
עדשים (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

"העדשים מכילות סיבים תזונתיים שנמצאו כמפחיתי סוכרת וסיכון לסרטן המעי הגס. עוד יתרון – אפשר להנביט אותם בקלות רבה מאוד. צריך לזכור שאחרי תהליך ההנבטה החלבונים הרבה יותר זמינים לגוף וגם מתפרקים חומרים אחרים שמעכבים את הספיגה. אם אתם לא שילבתם, אפשר לשלב עדשים בכל הצבעים בחמין, קציצות, תבשילים, סלטים, מרקים ודווקא במקרה של העדשים חבל לקנות לדעתי את הקפוא כי הבישול שלהם ממש קצר גם בלי תהליך של התפחה קודם", סיכמה.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm